Eie Eiendomsmegling

Gode kjøpsmuligheter i desember

Nyhet   •   des 03, 2013 09:27 CET

Boligprisene er nå 0,2 prosent høyere enn i november 2012, og hittil i år er boligprisene 5,1 prosent høyere enn gjennomsnittsprisen for 2012.

Til tross for en nedgang i salgsvolum fra tilsvarende måned i fjor, har aktiviteten i boligmarkedet inneværende år vært høy. Salgsvolumet er noe lavere enn i de to foregående årene, men godt over snittet de siste seks årene, skriver EFF i en fersk pressemelding.

- Prisstatistikken viser en gjennomsnittlig økning i boligprisene på fire prosent fra desember til januar de siste tre årene. Dette skulle tilsi at selgerne bør avvente salg til januar. Det er imidlertid mer nyansert enn som så. I desember, i liket med i juli er salgsvolumet svært lavt. Det betyr at man ikke må slåss om oppmerksomheten med andre objekter, og god synlighet resulterer ofte i gode salgspriser, sier administerende direktør Hedda Ulvness i Eie eiendomsmegling.

Selge eller vente?

Mange spør seg om man bør selge nå, eller vente til over nyttår med å selge bolig.

Vurderer du å selge en bolig for travle barnefamilier, er nok ikke desember den optimale salgsmåneden, men også her finnes det gode eksempler på det motsatte. - Vi opplever at boligsalg er en lokal affære. Folk følger godt med på boligmarkedet i sitt nabolag, helt uavhengig av sesong. Dersom man ønsker å skille seg ut fra mengden kan man dra fordeler av lavt salgsvolum i desember. Da unngår man konkurranse, sier Ulvness.

- Så har vi merket oss at omsetningstiden i høst har økt. De som eier boliger som har ligget ute noen uker, må nok justere prisforventningene sine. I den sammenheng er det muligheter for å gjøre gode kjøp i desember.

Om markedet fremover har Ulvness disse kommentarene.

- Vi har tro på at januar 2014 vil gi en prisoppgang, tilsvarende som for tidligere år. Det kan imidlertid være at oppgangen ikke blir så markert som snittoppgangen de siste årene. Blant annet vil vi se at en større mengde usolgte boliger legges ut på nytt igjen i januar/februar, enn vi har opplevd fra de tidligere årene.

Bart uten harry-stempel
Ellers har november i Eie vært preget av meglere med bart. Movember-aksjonen har skapt samhold og engasjement på flere kontorer. Hos oss jobber det over 60 % mannlige eiendomsmeglere, og vi har opplevd at kreft har rammet våre kollegaer og vi ønsket derfor å bidra til en god sak. Eie har gitt 1000 kr til Movember-organisasjonen for hver bart som ble anlagt.

- Jeg er målbevisst og om vi når målet om en markedsandel på 5 prosent etter første år, er vi meget fornøyd, sier Jacobsen.

Eie til Trondheim
I november åpnet Eie eiendomsmegling sitt første kontor i Trondheim. Den erfarne og dyktige eiendomsmegleren Tom Jacobsen og hans team er nå på plass på Lade i Trondheim.I Eie har vi samlet inn totalt 27.000 kr, og barten er denne måneden blitt vårt adelsmerke.Gode kjøpsmuligheter.

Vurderer du å selge en bolig for travle barnefamilier, er nok ikke desember den optimale salgsmåneden, men også her finnes det gode eksempler på det motsatte. Selge eller vente?I Eie eiendomsmegling har vi så vidt solgt flere boliger i november i år, sammenlignet med i fjor.