Gatemagasinet Sorgenfri

Her er det lov med utestemme

Nyhet   •   jan 29, 2016 10:00 CET

Rekordmange flyktninger skal bosettes i Trondheim i 2016. På Internasjonalt Senter i Midtbyen kan de snakke høylytt, røyke innendørs og få noen tips om norsk kultur fra egne landsmenn.

Tekst: Trond Ola Tilseth
Foto: Lena Knutli

En ung mann fra Sørøst-Asia ligger på golvet og tar armhevinger på knokene. Det er straffen for at han har tapt i biljard. Vinneren, en eritreer i 40-årene, ler mens han teller armhevingene: 17, 22, 41, 34… Ved et bord i en krok sitter noen somaliere og spiller domino. En iraker spiser formiddagsmat til nyhetene fra Al Jazeera på TV-skjermen på veggen.

Vi er midt i Trondheim sentrum. På skiltet utenfor døra står det Internasjonal Senter. Ja, det mangler en «t» bak «Internasjonal», men det passer ganske fin(t).

Gamle Trubben
Inngangen ligger i St. Olavs gate, men postadressen er Kongens gate 34, her lå i 89 år vertshuset Trubadur, en typisk brun restaurant med et særpreget stamklientell, før det ble ødelagt av brann i 1999. Gamle Trubben-gjester husker kanskje stedets kalkhvite hvelvkjeller der veggene og taket går over i hverandre i en tunnelaktig bue, karakteristisk for 1700-tallets kjellerstil. Her sitter det nå en liten gjeng med arabere og afrikanere og røyker. Senteret trenger ikke å ta hensyn til røykeloven. Dette er nemlig ingen vanlig kafé, men mer som en slags privat klubb med 450 medlemmer.

Les resten av artikkelen i februarnummeret av Sorgenfri.