AniCura AS

Ikke la hunden spise kastanjer!

Nyhet   •   okt 06, 2016 14:16 CEST

Hestekastanjene, Aesculus hippocastanum, som er vanlige i Norge inneholder blant annet giftstoffet aesculin, og kan i verste fall få fatale konsekvenser for hunder. Alvorlige symptomer viser seg vanligvis noen dager etter at hunden har spist kastanjer.

Om din hund har fått i seg kastanjer, bør du kontakte dyrlegen med det samme, sier veterinær Sasja Rygg ved AniCura Dyresykehus Oslo. Vær særlig oppmerksom på nysgjerrige valper og unghunder, de svelger ofte kastanjer under lek. Får man tømt hundens mageinnhold raskt, hindrer man det meste av giften i å gå over i blodet. Hos veterinær kan effektive og hurtigvirkende brekkmidler gis med sprøyte. Har innholdet i magesekken gått videre til tarm, hjelper ikke lenger brekkmidler, og man må gå over til å behandle symptomene av forgiftningen.

De første symptomene som kommer er vanligvis lokal irritasjon i munnhulen, som kommer til uttrykk gjennom overdreven sleving. Brekninger og magesmerter kan også forekomme. Har hunden fått i seg større mengder (flere kastanjer) kan det i løpet av noen dager oppstå mer alvorlige symptomer.

- diaré

- økt drikkelyst og nedsatt appetitt

- sjangling og feber

- stivhet i kroppen og muskelkramper

Ved inntak av planter og sopp eller lignende som man mistenker er giftig, kan man også ringe Giftinformasjonen på nummer 22 59 13 00, sier veterinær Rygg. Ta gjerne også med deg bærene, planten eller soppen hunden har fått i seg til veterinæren for lettere å kunne identifisere hva det er, tipser hun.

Ved AniCura Dyresykehus Oslo og de andre AniCura-klinikkene får vi stadig inn hunder som har spist ting de ikke burde. Vanligvis dreier det seg om sjokolade, druer eller rosiner, sier veterinæren. Folk flest klar over at dette er giftig for hund. Men vi får også inn hunder som har spist medisiner for mennesker, enten ved en feiltakelse eller fordi eier har gitt dem smertestillende medisin som ikke er laget spesielt for hund. Dette kan i verste fall være dødelig for våre firbeinte venner. Andre pasienter vi har behandlet mot forgiftninger, har fått i seg xylitol, sopp, rottegift og frostvæske. Listen er lang, og felles for alle er at dess tidligere du kommer deg til veterinær, dess bedre prognose, forteller veterinær Sasja Rygg ved AniCura Dyresykehus Oslo.