Innovasjon Norge Reiseliv

Innovasjon Norges markedsarbeid høster internasjonal heder

Nyhet   •   mai 16, 2014 14:41 CEST

Reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin er i disse dager å finne på en eksklusiv topp 50-liste, over verdens fremste markedsførere i reiselivsbransjen, samtidig som Visitnorway blir trukket frem som et eksempel til etterfølgelse for bransjen.

Bak listen står det amerikanske analyseselskapet Skift, som har spesialisert seg på trender, informasjon og utvikling i reiselivsbransjen. På deres nettsider presenteres nå 50 personer – på listen de har døpt Skift50, som på en eller annen måte har gjort seg positivt bemerket i 2013. Og det er altså her Per-Arne Tuftin har fått plass – som eneste nordmann. En plassering han har fått som leder for Visitnorway. Den eneste andre nordiske personen med på listen er Promote Icelands reiselivsdirektør Igna Hlin Palsdottir.

Roses for å være innovativ

I sin presentasjon av Per-Arne Tuftin, og reiselivsdivisjonen han leder i Innovasjon Norge, skriver Skift blant annet:

«Innovasjon Norge promoterer og støtter norske bedrifter hjemme og i utlandet. Som reiselivsdirektør tar Per-Arne Tuftin konseptet med innovasjon seriøst. Under hans ledelse har Visitnorway utviklet sin funksjonalitet, og gir nå tilreisende mulighet til å booke hele sin reise gjennom tjenesten BookNorway. I tillegg er det nå lansert en mobil app ‘NorwayLights’, som spår når og hvor nordlyset vil bli synlig.»

Glad for positiv omtale

Den norske reiselivsdirektøren synes det er hyggelig å bli nevnt i slike selskap.

- At den jobben vi gjør med Visitnorway blir lagt merke til er alltid positivt, og vi er heldige som stadig får tilbakemeldinger fra bransjekollegaer i form av priser eller hederlig omtalte. Det betyr at de tjenestene vi tilbyr, og den markedsføringen vi gjør, anses som riktige og gode, sier Per-Arne Tuftin.

Etterspurt ekspertise

Det er ikke bare reiselivsanalytikere i USA som fremhever Norge når de snakker om destinasjonsmarkedsføring, og bruk av web og mobile flater. I rapporten «E-destinations: Global best practice in tourism» rangerer de anerkjente reiselivsforskerne Buhalis og Wagner, ved britiske Bournemouth University, Norge som nummer åtte på en topp ti-liste over destinasjoner som gjør et godt arbeid på denne fronten. Av andre land er det kun Australia, Thailand og Puerto Rico som, i følge forskerne, gjør det bedre enn Norge.

Denne måneden er Visitnorway og den norske reiselivsstrategien i tillegg portrettert på nettstedet Digital Tourism Think Tank. Her presenteres den norske reiselivsstrategien i artikkelform, samt i et lengre intervju med innholdsansvarlig for Visitnorway Hans-Petter Aalmo.