iProspect AS

iProspect lanserer ny undersøkelse.

Nyhet   •   feb 03, 2011 16:11 CET

Singapore, 22 November, 2010: iProspect, Aegis Medias spesialistbyrå innen søk, har lansert funn fra den første regionale undersøkelsen på søkeadferd og rollen søk har fra bevisstgjøring til kjøp hos forbrukerne.  iProspect har samarbeidet med Aevolve, Aegis Medias globale innsikt og analyse- avdeling, for å utvikle en online spørreundersøkelse. Undersøkelsen var utført av Toluna (ledende globale online panel leverandør).

Det ble spurt 15 000 APAC respondenter på tvers av 11 markeder: Kina, Hong Kong, India, Japan, Malaysia, Singapore, Korea, Thailand, Taiwan, Australia og New Zealand. Undersøkelsen avslører en økende viktighet av søk, hvordan APAC konsumenter bruker søk, og hvordan bransjer kan utnytte søk for å øke inntekter og ROI.  Undersøkelsen påpeker også den økende trenden med bruk av mobilsøk, da forbrukere bytter smarttelefoner i økende grad.

Peter Hunter, CEO i iProspect Asia Pacific, uttaler, “The driver to initiate this research was that up until now there had not been any solid data in the region on the role of search in the total media mix, or indeed data to back the role of search in the purchase process.  A brand can no longer afford to omit search from their media mix given 71% of respondents have increased their search activity over the past 6 months.”

“The days of simply buying paid search as a search strategy at lower cost per click, have gone.  A holistic strategy across all search assets is now vital for a brand to succeed at connecting with consumers via search,”

Nøkkelfunn:

Resultatet av søk vil øke når den er en del av en integrert kommunikasjonsstrategi, både offline og i relasjon med andre online aktiviteter.

Word of mouth er den mest signifikante driveren til søk, etterfulgt av Tv og print annonsering. I regionene Japan, Thailand og Sør Korea er det noe annerledes, da Tv er den største driveren.

APAC forbrukere øker aktiviteten på søkemotorene drastisk som et hjelpeverktøy for å navigere på nettet:

Majoriteten av APAC forbrukerne (77%) søker på nettet via en søkemotor flere ganger daglig. De siste 6 månedene har det vært en nettoøkning på 71% av forbrukere som mener de har økt sin bruk av søkemotorer.

Søk i APAC regionene bør nøye tilpasses de individuelle markedene og det vil kreve innføring av flere søkemotorer:

51%  sier de bruker Google regelmessig, men dette varierer veldig i de forskjellige markedene. Google har 9% markedsandel i Korea sammenlignet med 89% i New Zealand og India.  APAC markedsførere må som et minimum utvikle omfattende strategier for Baidu, Yahoo! og Naver, i tillegg til Google. Undersøkelsen antyder at Microsoft sin tjeneste Bing sliter med å kapre markedsandeler i APAC.

Å være i topp rangeringene både på de organiske søkeresultatene og i de sponsede linkene er kritisk for å bygge bevissthet hos brukerne:

58% av brukerne kan ikke skille mellom betalte søkeresultater og de organiske søkeresultatene. Å ha fokus på begge er derfor nødvendig for å få tilstrekkelig oppmerkesomhet i søkeresultatene rundt ditt merke/produkt/tjeneste.

En rekke innholdsaktiviteter bør optimaliseres for søk for å oppnå best mulig resultat:

78% av APAC brukere benytter søk for å finne informasjon rundt nyheter og pressemeldinger. Bildesøk (65%) og videosøk (57%) er også populært. Kart og stedssøk var også hyppige søkefraser i enkelte markeder, spesielt Singapore, Hong Kong, Taiwan, Japan, Korea og Malaysia. PR som er optimalisert for søk, innholdsplassering, bilde og videooptimalisering samt multivariat testing er nødvendig, i tillegg til betalt søk, for å maksimere effekt fra søkemotorene.

Mobilsøk er en mainstream atferd som krever integrering i online søkestrategier:

79% av de spurte hadde brukt mobilsøk det siste året. China, Thailand, India og Sør Korea er de største markedene for mobilsøk.

Søk er en essensiell markedskanal for elektronikk og data produkter, underholding, mat og drikke, og bank og finans. Over 50 % brukte søkemotorer i en kjøpsprosess i disse bransjene.

Elektronikk og data (66%), Underholding (60%), Mat og drikke (53%) og Bank og finans (50%). Uten en aktiv søkestrategi i disse (og andre) bransjer, vil man risikere å miste potensielle kunder i løpet av informasjons- og kjøpsprosessen.

“This research clearly highlights the role search plays in the path to purchase, confirming that integration between media, search and online is vital.  We need to work with brands to connect consumers with the content they require, whether that be a store location and opening hours, changes in interest rates, or consumer product reviews,” sier Peter.

Nick Waters, CEO i Aegis Media Asia Pacific, legger til,  ”This survey further advances our understanding of how to connect consumers to brands.  Applied with our knowledge of consumers' on and offline media behaviour, and responsiveness to messages, it enhances our development of effective communications strategies for our clients.”

Kontakt iProspect Norge for hele undersøkelsen.

Om Aegis Media

Aegis er et ledende kommunikasjonskonsern med 14 000 medarbeidere i 70 land. Vi oppfatter oss som entreprenører og har sterk fokus på digital kommunikasjon og digitalt innhold. I tillegg er inngående kunnskap om forbrukerne grunnfjellet i all vår strategiske rådgivning mot våre kunder. Aegis Media Norge er morselskapet til Carat Norge, Vizeum Norge, Creo Communication, Dist, iProspect og Isobar