Gatemagasinet Sorgenfri

Konfirmasjon du skjønne milde

Nyhet   •   mai 02, 2016 11:00 CEST

I disse maidager skal tusenvis av ungdom entre «de voksnes rekker». Skillet mellom barn, ungdom, og voksen i dagens samfunn, er flytende og uklart. Tradisjonsbastionen er i stadig utvikling, så hva betyr det egentlig å bli konfirmert i dag?

Tekst: Stian Moan Folde
Foto: Lena Knutli

I 1736 fikk du hverken arbeid eller giftemål uten å være konfirmert. På kirkegulvet ble konfirmantene rangert etter prestasjon i konfirmasjonsundervisningen og sosial status, en traumatisk opplevelse for mange.

– Æ ska kjøp en stilig bil eller et billig helikopter for pengan. Og «ta mæ nå bytura», selvfølgelig, sier konfirmant Martin Langås Erdal (14), og flirer rått.

Vennene hans himler med øynene og ler.

– Nei da, æ kødda bare.

Kirkens trygghet
Det er høylytt babling hos de kirkelige konfirmantene i Sverresborg menighet. Ungdommene samler seg med sine klikker, vennegjenger og likesinnede. Bakerst sitter noen jenter med striglet hår og rosa gensere. Ved et annet bord magetopper og tung, svart øyesminke.

I midten skråler en guttegjeng mens de stryker hverandre gjennom håret. Alle her er trygge, langt inne i sin egen komfortsone. Dagens tema er «påsken, nattverd, og døden».

Prest Silje Kristin Meisal (33) ber alle ta opp biblene sine, og starter rett på bibelsk lære på en svær flatskjerm. Første oppgave er å finne ut hva Jesus sier om sin egen død i evangeliene. Jentene på det bakerste bordet innleder oppgaven med å sammenligne klokkene sine. Guttebordet diskuterer om det er greit for gutter å «shave legger og kasse», og henvender seg til jentene for svar. Noen bord tar undervisningen seriøst, andre ikke. Guttene veksler mellom å slå og kjærtegne hverandre.

Prest Meisal er mild og romslig, ungdommelig og kul. Likevel må hun frem med pekefingeren og hysje. En prestestudent iler til for assistanse, han er sent ute etter passende nok å ha arrangert begravelse. Jentene bakerst skyter hårstrikk, og ordet «nattverden» dukker opp på flatskjermen: Hva skjedde palmesøndag?

«Det va da Jesus, liksom, kom ridende på en sånn esel-ting, så kom det nånn med kappa foran å vifta med nå palma», sier noen og høster nikk fra presten.

Den godlynte prestestudenten fekter med hendene når han snakker om døden: Hvem har vært i begravelse? De fleste.

Les resten av artikkelen i mainummeret av Sorgenfri.