Itello AB

Langsiktig engasjement i Malawi

Nyhet   •   des 30, 2011 13:51 CET

Tidligere år har Itello AB gitt en pengesum til Unicef eller Røde Kors for hver sendte julehilsen. Men i år har vi på Itello AB fattet en strategisk beslutning om et langsiktig engasjement i et sykehus i Malawis hovedstad Lilongwe. Malawi, et av verdens fattigste land, ligger i Sentral-Afrika, er halvparten så stort som Sverige og har 15 millioner innbyggere, hvorav halvparten er under 15 år. Sverige har 35 000 leger. Malawi har 150. Halvparten av landets helsebudsjett kommer fra utlandet.

I samarbeid med kirurgen Åke Andrén-Sandberg, og hans medisinstudenter fra skandinaviske universiteter, vil vi gi datamaskiner til sykehuset. De praktiske problemene på sykehuset ligger i oppfølgingen. Uten noen muligheter for å føre journaler er det veldig vanskelig for legene å gi pasientene riktig behandling. Med en befolkning der mer enn en tiendedel er HIV-smittet, er mangelen på helseressurser enorm. Åke og de andre skandinaviske legenes oppgave er å videreutdanne de malawiske legene, men de mangler de tekniske forutsetningene. Det kan Itello bidra med.

På Itello AB utvikler vi Inca, den nye generasjonen av forretningssystem for den langsiktige sparingen. For våre kunder skaper Inca forutsetningene for mer effektiv administrasjon av pengene som sparerne setter unna i dag for å skape trygghet og kunne realisere seg selv lenger frem i livet. Vi vil at det skal finnes en bra verden når vi blir pensjonister. Derfor prioriterer vi holdbarhet høyt i vårt arbeid med å fremtidssikre Inca. For vi vil selvfølgelig også være med å styre utviklingen mot et enda bedre og bærekraftig samfunn. Det blå punktet i loggen vår symboliserer derfor i denne sammenhengen den blå planeten som vi alle lever på, og som vi overlater til kommende generasjoner. Fremtiden blir hva vi gjør den til.

I vårt arbeid med å utvikle effektiv administrasjon for langsiktig sparing kreves det datamaskiner med høy ytelse. Når vi kjøper inn nye datamaskiner, kommer vi til å sørge for at de eldre modellene kan brukes som avdelingsdatamaskiner på sykehuset i Malawi. Vi vil også aktivt følge opp at det vi gir kommer til nytte, og at vi kontinuerlig kan bidra med den tekniske hjelpen som sykehuset faktisk trenger.

Dersom du har ideer om hvordan du kan bidra til prosjektet, kan du kontakte oss..

Vi ønsker deg et godt nytt år!