ReSound Norge

Lill-Babs starter dagen med ReSound Verso og en kopp kaffe

Nyhet   •   aug 29, 2013 08:00 CEST

Lill-Babs, Barbro Svensson, har fått et nytt liv etter at hun fikk sine nye ReSound Verso høreapparater, og ReSound Unite trådløse tilbehør. Endelig er hun "med" igjen, og hører alt som blir sagt, både på scenen, i bilen, på cafeen, på golfbanen, på telefonen - ja over alt.

Barbro Svensson, av de fleste nordmenn kjent som Lill-Babs, har satt sine høreapparater på mange prøver gjennom årene. De har vært flittig brukt i alle mulige situasjoner, ikke minst i sitt yrke som artist på scenen. Hun har flere par for å være sikker på å alltid ha et par i reserve.

”Jeg fikk mine første høreapparater fra ReSound allerede i 2003 - det da så revolusjonerende lille digitale ReSound AiR®. Med årene har jeg oppgradert meg etterhvert som det har kommet ut en ny modell på markedet. For noen år siden fikk jeg ReSound Alera™, og nå det siste hørepparatet fra ReSound, ReSound Verso™. Alt ble morsommere når jeg skaffet høreapparater. Man er med i livet på en helt annen måte” sier Barbro.

Det første jag gjør om morgenen, før jeg heller opp en kopp kaffe, er å sette på meg mine høreapparater så jeg kan høre nyhetene og fuglene som kvitrer på altanen. Jeg har dem naturligvis på meg hele dagen, uansett hva jeg gjør, for jeg vil jo ikke gå glipp av noe. Det er også godt å ta dem av meg når jeg skal hvile og vil slippe å høre heisen og ismaskinen i korridoren når jeg bor på hotell.”

Ute på golfbanen - for Barbro er en ivrig og dyktig golfspiller - kan det blåse friskt, men det forstyrrer ikke lyden i høreapparatene. Barbro kan fokusere på å nyte golfen og sitt selskap. På scenen gir hun alt, og høreapparatene er med selv om de utsettes for ytre påvirkning som fukt. Alle ReSound Verso høreapparater er beskyttet både innvendig og utvendig med et fuktavvisende nanobelegg, iSolate Nanotech. Dette gjør at de elektoniske komponentene i hørepparatene varer lenge.

”Mine høreapparater, ReSound Verso, er ikke bare hørapparater. De gir meg et helt unikt hørselsystem i kombinasjon med de trådløse Unite™ tilbehørene for telefon, møter og TV-titting. Jeg trenger ingen kabler mellom tilbehørene siden systemet er helt trådløst. Høreapparatene fungerer dessuten fantastisk bra for meg på scenen for å høre orkesteret. Jeg trenger ikke noe annet enn mine egne høreapparater. Min audiograf har stilt inn ett av programmene for lydmiljøet på scenen. Med høreapparatene hører jeg til og med publikum på en annen måte.”

Barbro tilbringer mange mil i uken i bilen, mellom hjemmet i Järvsö og jobber rundt i landet. Som regel brukes timene i bilen til å ta seg av det administrative, samt telefonmøter og samtaler med familien. Da er Unite™ Telefonstreamer+ koblet opp mot mobilen så hun får samtalene direkte til sine høreapparater - i stereo! Hun trenger ikke engang røre telefonen for å svare eller avslutte samtalene.

”Om jeg er heldig så har jeg selskap av min pianist i bilen. Det kan være ganske vanskelig å holde i gang en samtale i støyen fra veien, men mitt selskap har blitt vant til å feste en Unite™ MiniMikrofon på skjorten, og da går samtalen som en dans. Jag får stemmen hans direkte inn i ørene via høreapparatene uten en masse forstyrrende lyder fra bilmotor og veien. På denne måten kan jeg konsentrere meg om veien og ikke forsøke å lese på leppene for at det skal bli en givende samtale. Nå hører jeg til og med når han mumler.”

Med MiniMikrofonen på bordet under møter med blant annet veninnene går hun ikke glipp av noen kommentarer, selv når flere prater samtidig. Nå kan hun delta i samtalen på en helt annen måte, og slipper å be de andre om å gjenta hele tiden.

”Jeg synes flere skal bruke høreapparater og ikke gå rundt uten å høre godt. Det er ikke mer pinlig å høre dårlig enn å se dårlig.” Barbro er en sann ambassadør for høreapparatbrukere, og snakker gjerne om sin egen erfaring så snart muligheten gis. Hun stryker håret bak øret for å vise tydelig at hun har noe i øret, til tross for at det eneste man ser er den tynne transparente lydslangen som går inn i øregangen. Selve hørapparatet er skjult bak øret og Barbros hår.

Barbro deler gjerne en morsom historie med tanke på sine høreapparater. ”En veninne av meg sendte meg til en ung dame for fotografering og en hyggelig samtale. Etterpå fortalte min veninne at den unge damen hadde sagt til henne at hun tydelig hadde sett det! Sett hva da spurte jeg. Jo, hun hadde minsann sett at jeg hadde stadig kontakt med mine livvakter! Gjett om jeg lo godt og hjertlig når jeg forsto at hun trodde at mine høreapparater var noen slags sambandsutstyr som jeg hadde kontakt med mine livvakter med. Så om du ikke vil skilte med dine høreapparater, si at du har dine bodyguards på øret!”

Barbro stilte opp og ville gjerne dele sine erfaringer med høreapparater uten noen form for kompensasjon. Vi fikk besøke henne hjemme i Järvsö og bli med en dag i hennes svært aktive liv. Se filmen vi fikk lage med henne i Järvsö her.