Veidekke ASA

Lørentunnelen åpnet mandag 10. juni

Nyhet   •   jun 17, 2013 10:36 CEST

Mandag 10. juni 2013 klokken 02.30 – et spesielt tidspunkt for mange i Veidekke. Det var da det vestgående løpet i Lørentunnelen i Oslo endelig ble åpnet for trafikk.

Klokken 02.30 natt til mandag 10. juni åpnet vestgående løp i Lørentunnelen for bilister. Anleggsleder Thomas Jørgensen var på plass for å kjøre gjennom – og for å få med seg begivenheten.

- Jeg var gjennom en tur selv i natt. Det er en veldig spesiell og befriende følelse å se at tunnelen endelig er klar. Det var litt hektisk i forrige uke, men på lørdag fikk vi flyten på de småtingene som gjensto, og alt var i rute, sier Thomas fornøyd.

Se film fra da NRK kjørte gjennom tunnelen mandag morgen her.

Etter hvert som dagen ble eldre og flere bilister kom ut på veiene, merket anleggslederen at det var noe uvant som møtte dem.

- Det ble litt kø i Sinsenkrysset, men det er nok mulig at mange kjørte litt feil. Man kjører litt på gammel vane, og plutselig forstår man at noe er nytt. Det tar nok litt tid før alle er helt kjent med de nye kjøremønstrene. Det viktigste er at nå er tunnelen åpen og alt er bare fryd og gammen, sier Thomas Jørgensen.

Det østgående løpet skal være ferdig i september, og da vil prosjektet markeres med båndklipping og stor stas.

- Det var ingen høytidelig åpning i natt, men vi åpnet tre timer før fristen vår klokken 05.30. Det er selvsagt bra for oss og for de som jobber med å fjerne midlertidige skilt og slikt. Nå gleder vi oss over at vestgående løp er ferdig, også ser vi frem til september og helt ferdig tunnel, sier Thomas.