Vitusapotek

Medisiner kan gjøre deg mer utsatt i solen

Nyhet   •   jun 04, 2014 16:06 CEST

Enkelte medisiner kan gjøre huden din mer følsom for sollys enn normalt, og kan gi alt fra milde til svært kraftige hudreaksjoner. Få oversikt over hvilke medisiner dette gjelder.

Farmasøyt Bård Andersen ved Vitusapotek Colosseum i Oslo har merket en økning i henvendelser fra apotekkunder som lurer på om de kan sole seg når de går på medisiner.

Andersen trekker frem hjertemedisinen amiodaron, også solgt under merkenavnet Cordarone, som et eksempel på et legemiddel som kan gi hudreaksjoner i kombinasjon med sol.

- Amiodaron brukes mot hjerterytmeforstyrrelser og er kanskje det beste eksempelet på en medisin som kan gjøre deg mer følsom for solen. Fotosensitivitet er en svært vanlig bivirkning ved dette legemiddelet, og pasienter som bruker det bør unngå soling.

- Kroppen bruker også lang tid på å skille det ut, slik at du kan være eksponert for denne bivirkningen i opptil flere måneder etter at du sluttet med legemiddelet, sier Andersen.

P-piller og antibiotika

- P-piller kan i sjeldne tilfeller gi utslett i form av pigmentflekker i ansiktet, sier Andersen, og informerer at det kan være lurt å prøve seg forsikitg frem i solen om man akkurat har begynt med p-piller.

Også enkelte typer anibiotika som er vanlige å bruke i behandling av urinveisinfeskjoner, bronkitt og kviser kan gi hudreaksjoner ved soling i følge Andersen.

- Det er særlig viktig å informere om denne bivirkningen til de som bruker legemiddelet for en kort periode, for da er de nødvendigvis ikke like klar over at de kan få reaksjoner.

Viktig med god solbeskyttelse

Selv om solømfintlighet er en mulig bivirkning ved enkelte legemdiler, er det i de fleste tilfeller bare sjeldent at det forekommer. Det er dermed altså  ikke sagt at du kommer til å reagere om du bruker en medisin med en slik bivirkning, sier Andersen.

- Les først pakningsvedlegget til medisinen du går på og finn ut om dette er en mulig bivirkning. Dersom du ikke har brukt medisinen før og er usikker på hvordan du kommer til å reagere i solen, kan det være lurt å prøve seg forsiktig frem først. Det er uansett viktig å beskytte seg mot solen uavhengig om du bruker medisiner som kan gjøre deg mer følsom for sollyset eller ikke.

Andersen har 4 gode råd for god solbeskyttelse:
  • Bruk solkrem med minimum solfaktor 15
  • Ta pauser fra solen, særlig midt på dagen når solen er på sitt sterkeste
  • Bruk klær, solhatt og solbriller
  • Unngå solarium

Dersom en hudreaksjon allerede har oppstått

Rødhet, hevelse, brennende og stikkende følelse, pigmentforandringer og kløe kan være reaksjoner forårsaket av overfølsomhet for solen, sier Andersen, og legger til at det beste tiltaket da er å unngå solen helt om det er mulig.

- Det kan også ha en god effekt å avkjøle hudområdet med en kald dusj eller kalde omslag. Ved kløe kan du itillegg behandle med hvitvask, sinkliniment eller aloe vera.

- Ved alvorlige eller langvarige plager skal man selvsagt kontakte lege.

Hvilke medisiner kan gjøre deg mer følsom for sollys?

Tabell med eksempler på medisin som kan gjøre at sollys du normalt tåler kan gi hudskader.

Bruksområde

Medisingruppe

Eksempler på medisiner i gruppen

Mot infeksjoner

Antibiotika av typen tetrasykliner

Doxylin, Doksycyklin, Tetralysal, Tetracyclin, Trimetoprim

Hjerte- og karlidelser

Antiarytmika, ACE-hemmere og vanndrivende

Cordarone, Captopril og Centyl

Mot slitasjegikt, reumatisme og andre muskel- og leddsmerter

NSAIDs

Naproxen, Orudis gel

Psykiske lidelser

Antipsykotika

Haldol og Truxal

Prevensjon

p-piller

Loette, Yasmin, Mi

Mot akne

Visse kremer til lokal bruk

Aberela og Epiduo

Les alltid pakningsvedlegget før du bruker en medisin og spør farmasøyten på apoteket eller legen din om råd. Husk at naturmidler, parfyme og kosmetikk også øker følsomheten for sollys og kan gi hudreaksjoner.