Høyskolen Kristiania

MH68ºNord 2013

Nyhet   •   jun 28, 2013 10:33 CEST

mh68-3

Event Management er et av ti valgfag alle Markedshøyskolens studenter kan velge blant i sitt andre studieår. Klassen skal ikke bare lære om hvorfor og hvordan man gjennomfører events, men de skal også selv gjennomføre et i praksis.

Gjennom semesteret lærer studentene om utviklingen av events, dets egenart og plass i samfunnet, samt dets rolle i merkebyggingsprosessen hvor events ofte bare er ett av mange verktøy som benyttes for å oppnå konkrete merkebyggingsmål.

Derfor deles klassen inn etter hva slags roller som er viktige i en organisasjon, og sammen med blant annet PR og publisitet, digital kommunikasjon, reklame og sisteleddsmarkedsføring har studentene samarbeidet med næringslivet og planlagt og gjennomført en studentkonkurranse basert på TV-konseptet 71ºNord.

Gjennom et halvt års planlegging ble MH68ºNord en konkurranse på over 180 kilometer, hvor deltakere måtte ta seg fra Voldsdalen på Vestlandet, til Grotli i Jotunheimen på fire dager. Det ble et møte med vill norsk natur, studentlag mot studentlag, høyskole mot høyskole.

En perfekt avslutning på semesteret

Gjennom krevende fysiske og psykiske utfordringer skulle deltakerne i lag løse fysiske og kunnskapsbaserte oppgaver langs den utfordrende løypa. Med Vestlandets skiftende vær, ble årets arrangement til tider en våt opplevelse, og lagene ble presset til det ytterste.

mh68-6

Lars Flatøy er sisteårs-student og leverte sin siste eksamen dagen før avreise. Han har deltatt på MH68ºNord tidligere, men valgte likevel å bli med en siste gang.

- Jeg ble med fordi jeg hadde lyst til å oppleve alle de flotte stedene i området vi skulle konkurrere i. Jeg følte også at det ville bli en perfekt måte å avslutte tre flotte år på Markedshøyskolen på, sier han.

I likhet med medstudent Susanna Bakken synes han årets tur ble en uforglemmelig opplevelse.

- Hele opplevelsen var fantastisk bra, fra alt vi fikk se, til det å konkurrere, jobbe sammen som et lag, jobbe med seg selv, teste egne og lagets grenser, samt bli kjent med alle, både arrangører og konkurrenter. Det er morsomt at man klarer å bli så sammensveiset på så få dager. Jeg føler jeg sitter igjen med minner for livet, forteller Lars.

- Jeg meldte meg på fordi jeg synes slike turer, hvor det er en «hensikt» og ikke bare sol og kos, er gøy. Man får pushet grenser og testet seg selv, og det liker jeg, legger Susanna til. – Samtidig blir det alltid en hyggelig og sammensveiset gjeng man drar med, og man møter studenter på en annen måte enn i klasserommet, sier hun.

Følte du at du fikk pushet noen nye grenser denne gangen?

- Absolutt. Det ble vått og kaldt, det er en av mine svakheter, men jeg var fast bestemt på at jeg skulle gjennomføre, og det var et kjempeflott arrangement likevel, sier hun.

Student Tom-Eirik Bergholt var årets prosjektleder, og øverste leder for klassen som arrangerte. Han er ikke tvil når han skal oppsummere hvordan årets semester har vært-

- Det å oppleve gjennomføringen av MH68°Nord er det råeste jeg noen sinne her vært med på! Det å få se produktet man har planlagt i fem måneder og hvordan det fungerte i virkeligheten, ga meg en fantastisk læring. Da jeg hørte foreleser Rune Bjerke si at i dette kurset fikk man praktisk prosjektledererfaring var jeg ikke i tvil, sier han.

mh68-2

Det ble lange dager med lite søvn, slitne deltakere og mange praktiske detaljer som måtte endres underveis. Elementer man ikke lærer gjennom pensum. Var det verdt det?

- Det var så absolutt verdt alt stresset, slitet, lite søvn og dårlig vær. Jeg hadde helt klart gjort dette igjen. Det var under disse fire dagene at jeg lærte mest. Det er når man opplever det praktiske at man får satt ansikt på teorien vi har lært i klasserommet, avslutter han.

Foto: Kristine Andersen