Gudbrandsdal Energi

Moderate strømpriser frem mot jul

Nyhet   •   des 06, 2013 14:35 CET

Spotprisen (systemprisen) for lørdag 07.04.2013 ble på 29,9 øre/kWh eksklusive mva. Se soneinndeling av prisområdene her: http://www.geavisa.no/wp-content/uploads/2013/12/Spotprisen-for-l%C3%B8rdag-07.12.2013.jpg

Tar vi med mva og påslag blir strømprisen ut til kundene ca 40 øre/kWh inklusive mva.  Strømprisene har ligget en god stund på dette nivået og det ser ikke ut til at dette vil endre seg før jul,  skal vi tro på meteorologens spådommer.

Strømprisene til neste år, 2014, er forventet å ligge på i underkant av 40 øre/kWh ut til kunde, samme som i år. Med et normalforbruk på 20.000 kWh vil strømregninga bli på kr. 8000,-. inklusive mva for 2014. Det blir omtrent som i år.

Selv om vi har et hydrologisk underskudd i Skandinavia, har situasjonen bedret seg en del de seneste ukene.

Hvordan er utsiktene?

Meteorologene spår at det i løpet av de neste 10 døgn skal komme 1,2  TWh  mer enn normalt med nedbør over Skandinavia. De melder om kjølig vær tidlig neste uke, men Meteorologen sier det skal bli varmere utover i perioden. Det ligger ikke an til noen sprengkulde før jul. Dette innebærer også at strømprisene blir hyggelige inn mot jul skal vi tro Meteorologen.

Det kan også nevnes at vi øyeblikket har en magasinfylling på 70,8  % fylling for Skandinavia og en hydrologisk balanse på 8,4 TWh under normalen.transtranstranstranstrans

Kjernekraftproduksjonen i Skandinavia er god. Den går på 83 % av full produksjon. Kun Oskarshamn 1 og 2 ligger ute. Oscarshamn 1 forventes å komme på nett 17. desember og Ringhals 1 forventes oppstart i dag fredag.

Marginalkostnaden for kull er lav om dagen så det gir kullkraftprodusentene incitament til å produsere. Så summa summarum er det ingen ting i strømmarkedet strømkundene bør engste seg over. Det ser noen lunde normalt ut pr. dato.

Jan Jansrud
Markedssjef