Redningsselskapet

Moderne redskap for frivillige

Nyhet   •   feb 04, 2011 11:00 CET

Redningsselskapet har bestilt sin andre redningsskøyte på 13,6 meter fra Swede Ship Marine i Sverige. Ved hjelp av rause donasjoner fra Stiftelsen UNI og Sjømannsforbundet, får to sjøredningskorps nye og moderne fartøyer i løpet av de neste to årene.

De to nye redningsskøytene er – som de tidligere sjøredningskorpsbåtene – drevet med vannjet, for å sikre stor manøvrerbarhet og evne til å manøvrere i grunne farvann. Redningsselskapet har i over ti år bygd skøyter i Simrad-klassen til de frivillige sjøredningskorpsene.

Den nye fartøytypen er vel én meter lengre og litt bredere.  Dette gir større dekksplass og bedre plass i rorhuset for mannskapene og personer som blir reddet.

Den første båten skal leveres i juni i år og blir stasjonert i Kragerø, drevet av det nystiftede Redningsselskapets Sjøredningskorps i Kragerø. Det er Stiftelsen UNI som er hoveddonator til denne redningsskøyta, gjennom en tildeling på 4,25 millioner kroner.

Den neste redningsskøyta av samme type skal bygges ved samme verft og for levering i mars 2012. Hvor denne båten skal stasjoneres, er foreløpig ikke bestemt, bare at den skal betjenes av et av de eksisterende 16 sjøredningskorpsene. Skøyta er finansiert gjennom en donasjon fra Sjømannsforbundet på 8,5 millioner kroner.

For de teknisk interesserte kan det nevnes at båtene får to Volvo Penta motorer som driver vannjetsystemene fra Hamilton. De nye båtene skal kunne gå i minst 35 knops part.

Skroget vakuumstøpes i en sandwich-kontruksjon i karbonfiber. Det blir fire mannskapsplasser og en bårebenk med plass til ytterligere fire personer i styrhuset.

De nye korpsbåtene har hentet   erfaringer fra  både Simrad-klassen og fra den større Petter C.G. Sundt-klassen. Rorhusutformingen minner mye om Sundt Flyer, og den viktigste forbedringen – foruten god sikt – er støydemping av rorhuset, som gir betydelig forbedrede arbeidsvilkår for mannskapene.