Acta Non Verba AS

Norges beste utvalg av enstensringer

Nyhet   •   aug 01, 2012 12:37 CEST

Tesori Diamanter har lenge hatt Norges beste utvalg av enstensringer. Nå utvider vi sortimentet ytterligere, og har gleden av å introdusere Vero forlovelsesringer.

Enstens diamantring er den typiske forlovelsesringen, med allianseringen (rekkering) som en god nummer to. Første gang ringer ble gitt som symbol på kjærlighet og giftemål kan spores helt tilbake til det 2. århundre f.kr, da den romerske poeten Plautus nevner det i et skriv. Fra samme tid har det også blitt funnet ringer med graveringer som beskriver ekteskapskontrakter.

Selve tradisjonen rundt forlovelsesring startet i 1477 da erkehertug Maximillian av Østerrike ga en diamantring til sin forlovede Maria av Burgund. Erkehertugen skal visstnok ha valgt å sette ringen på venstre ringfinger, fordi de gamle egypterne trodde at vena amoris, den såkalte kjærlighetsåren, rant direkte fra hjertet til tuppen av denne fingeren.

Nå til dags varierer det fra land til land, og gjerne også fra person til person, hvilken finger enstensringen (så vel som gifteringen) bæres på.

Bruken av diamant i forlovelsesring symboliserer gjerne evigheten, siden diamanter er evigvarende. At ringen også verken har en begynnelse eller en avslutning, styrker dette symbolet.

Tesori Diamanter har et rikt utvalg av enstensringer. Nå har vi utvidet sortimentet vårt med Vero forlovelsesringer, en klassisk diamantring med fire klør i en åpen innfatning – som gjør at diamanten synes godt fra siden. Diamanten på ringen har det ultimate slipet, for maksimal brillians.

…og dermed har Tesori Diamanter ytterligere en grunn til at du skal kunne be om din kjæres hånd.