christian rebely AS

Norsk hattemaker ble headhuntet til åpningen av New York fashion week

Nyhet   •   sep 24, 2019 16:51 CEST

Norsk hattemaker ble headhuntet til åpningen av New York Fashion week

Den Oslo-baserte hattemakeren Christian Rebely debuterte på NYFW etter å ha blitt headhuntet av det internasjonale luksusmerket Bronx and banco for å lage hatter til deres storslagne åpningsshow under NYFW. Showet gikk av sted i Gallery 2 at spring studio Tribeca den 6.september 2019. Dette er første gang en norsk hattemaker viser fram en kolleksjon på NYFW med håndlagde hatter fra Norge. I etterkant av showet ble hattene revet bort av de tilhørende, og har blant annet blitt hyppig brukt av den verdenskjente supermodellen Nicole Trunfio- som har posert for en rekke internasjonale medier kun iført hans hatter. Også den mektige MTV grunnleggeren Tom Freston lot seg begeistre blant publikum.

Merket Christian Rebely ble startet opp i 2016 av Christian Feste Mo. Ideen kom etter at han ikke kunne finne en passende hatt blant de masseproduserte tøystykkene som minnet mest om fortidens menn. Han fant fram en blåselampe, ildtang og en slipemaskin for å fornye forhistoriens plagg, og gikk løs med et hjerte i brann og et vrede mot det etablerte for å skape det moderne design og individuelle uttrykket han savnet i den masseproduserte moten. Kort tid etter oppstart ble hans talent oppdaget av den anerkjente designeren Baron Von Bulldog som ønsket at han skulle lage hatter til sin kommende kolleksjon. Kort tid etterpå debuterte han på Oslo fashion week med sine hatter under kolleksjonen "Black Rose" i 2017.

Etterspørselen etter hatter økte gradvis, men kunstneren bak merket ønsket å oppleve verden. De neste årene brukte han på reise jorden rundt etter inspirasjon og unike gjenstander som han kunne bruke i sitt design. Det startet opp med dekadent- eksperimentelle reiser gjennom bl.a Sri lanka, Marokko , Seychellene og Paris- til den hedoniske hippekulturen på Mykonos, Ibiza og Formentera. Da han vendte hjem hadde det intenasjonale luksusmerket Bronx and Banco lagt merke til de unike hattene. De henvendte seg i håp om at han ville være med å kaste glans over deres første visning i USA. Kort tid etterpå ble hans hatter hyllet av en samlet mote-elite under New York fashion week 2019.

Christian Rebely vil nå øke produksjonen og forventer å lansere sine hatter både i Oslo og New York for offentligheten i begynnelsen av 2020.