Apotekforeningen

Ny administrerende direktør i Espire

Nyhet   •   feb 06, 2013 15:37 CET

Cathrine Devold og Trond Aspehaug er ansatt som henholdsvis administrerende direktør og driftsdirektør (COO) i Espire.

Begge ble ansatt senhøstes 2012, Devold som CTO (Chief technology officer) og Trond Aspehaug som COO (Chief operating officer). Cathrine Devold tiltrådte som administrerende direktør 1. februar. Espire har også fått et nytt styre, hvor Terje Wistner, direktør for teknologi og e-helse i Apotekforeningen, er utnevnt som ny styreleder.

- Vi skal bli flinkere til å lytte til kundene og deres behov for utvikling. I 2013 skal vi rigge selskapet til å levere bedre kvalitet og effektivitet i våre produkter og tjenester, sier Cathrine Devold i Espire.
Les hele intervjuet med Devold og Aspehaug i Apotekforeningens tidsskrift som kommer ut i mars.

Cathrine Devold, 47 år Aktuell: administrerende direktør i Espire Bakgrunn: Utdannet fra Datahøgskolen i Oslo, har lederutdanning med Master of Management programmer på BI samt lederprogram fra IMD, Lausanne i Sveits. Kommer fra stilling som IT-direktør i Statens pensjonskasse. Har tidligere vært utviklings- og prosjektsjef på Oslo Børs.

Trond Aspehaug, 44 år Aktuell: Driftsdirektør i Espire Bakgrunn: Ingeniør i telekommunikasjon fra Gøteborg. Kommer fra stilling som Head of Global Service Desk i Norges Bank Investment Management og jobbet som underdirektør ved IKT-servicedesk i Utenriksdepartementet.

Styret i Espire 2013 Styreleder: Terje Wistner, direktør teknologi og e-helse i Apotekforeningen   Styremedlemmer: Helge Ranvik, finansdirektør i Apotekforeningen, Per T. Lund, adm. dir. i Apotekforeningen, Gunnar Ellingsen, styreleder i Stiftelsen til fremme av norsk apotekfarmasi, 2 ansatterepresentanter

Om Espire

Espire utvikler IKT-løsninger og tilhørende tjenester for apoteksektoren. Selskapet ble etablert som NAF-Data i 1989, men skiftet navn til Espire i begynnelsen av 2012. Selskapet har 70 ansatte og omsetter for ca. 100 mill. kroner årlig.

Espire eies av Apotekernes Hus som igjen eies av Apotekforeningen og Stiftelsen til fremme av norsk apotekfarmasi.