Europafilm AS

Ny premieredato for DYPET

Nyhet   •   feb 21, 2013 09:18 CET

I helgen vant den islandsk-norske samproduksjonen DYPET hele 11 priser under Edda Awards på Island. Filmen har nå fått ny premieredato og har Norgespremiere 12. april.

Dypet vant pris for beste film, Baltasar Kormákur vant prisen for beste regi, mens Ólafur Darri Ólafsson mottok prisen for beste skuespiller. I tillegg til vant Dypet pris for beste lyd, sminke, kostyme, scenografi, kamera, klipp, spesialeffekter og musikk.

Dypet, som er basert på en sann historie, er en utrolig overlevelsesberetning om en fisker som på mirakuløst vis overlever et skipsforlis. Han svømmer i over seks timer iskaldt hav utenfor Island, for deretter å ta seg barbeint over et vulkanlandskap i flere timer før han finner hjelp. Mannen som Dypet er basert på, Gudlaugur Fridthórsson, ble en nasjonalhelt på Island etter skipsforliset, og filmen har hatt stor suksess på Island. Dypet hadde verdenspremiere på Toronto internasjonale filmfestival i september og fikk svært gode mottagelser der. Den havnet også på Oscar-komiteens shortlist og ble tatt ut til hovedkonkurransen under Göteborg internasjonale filmfestival.

Baltasar Kormákur har jobbet som skuespiller, produsent og regissør både for teaterscenen og film. I Norge er han mest kjent for filmen 101 Reykjavik (2000) og thrilleren Contraband (2012) med Mark Wahlberg i hovedrollen. Kormákur holder for tiden på med å ferdigstille sin siste film 2 Guns med Mark Wahlberg og Denzel Washington i hovedrollene.