Atlas Copco Norge

Nye Dynapac F1200CS – en liten asfaltlegger med store fordeler

Nyhet   •   Sep 01, 2014 14:16 CEST

Den nye beltedrevne Dynapac F1200CS er usedvanlig kompakt tatt i betraktning den kraftige ytelsen og utleggingskapasiteten på hele 300 tonn i timen. Imponerende fleksibilitet med hensyn til arbeidsbredder og materialfylling gjør maskinen anvendelig for en rekke bruksområder. Dynapac F1200CS er utstyrt med en V240TVE screed,  hvilket sikrer et godt leggeresultat med utmerket  ompaktering og kvalitet på asfaltdekket. Den kompakte maskinen kan skilte med førsteklasses driftssikkerhet og er det perfekte redskap for sykkelveier, fortau, utbedringsarbeid, parkeringsplasser,
parkanlegg, sportsarenaer – ja, nærmest hvor som helst!

All den kraften du trenger
Dynapac F1200CS kommer med helt ny teknologi i form av en firesylindret Stage IIIB (Tier 4f) Deutz-motor som sikrer problemfri drift og lave utslipp. Kraftpakken på 54 kW gjør det enkelt å legge asfaltlag med opptil 250 mm tykkelse og 3,1 m bredde, selv under krevende forhold. Med det pålitelige hydrauliske systemet med hydraulisk drevet kjølevifte, tilbyr F1200CS førsteklasses økonomi og effektivitet.

Godt veigrep, høy trekkraftStabil kvalitet og høye transporthastigheter er nøkkelegenskaper i nye
Dynapac F1200CS. Enda bedre belter og kraftige hydrauliske motorer sikrer stor fleksibilitet og høye transport- og arbeidshastigheter. Kjøringen blir enda mer komfortabel takket være det nye oppsettet på belterullene og et enda bedre tyngdepunkt.Ny hydraulikk sikrer at motorkraften overføres direkte til beltene, noe som sikrer høyere trekkraft, nøyaktig asfaltlegging og et utmerket sluttresultat.

Smart, intuitiv drift
Det praktisk organiserte betjeningspanelet til F1200CS er intuitivt og enkelt å forstå. Hver vippebryter er smart plassert i henhold til funksjonsgruppe og bruksfrekvens. Dermed er hyppig brukte enheter som asfalttrau, screed og styrespak ergonomisk plassert nært føreren. Siden alle symboler og hele oppsettet på betjeningspanelet er basert på 2,55 m-serien, går det ikke så mye tid med til opplæring.Asfaltleggerens førerplass er utstyrt med en ryggstøtte som omfatter et lagringsrom og muligheten til å lagre dekselet til betjeningspanelet. Gulvet på førerplass har en robust forbindelse til hovedenheten og kommer med antiskli-profil for optimal sikkerhet og komfort. Enda bedre oversikt kan sikres ved at trinnene kan svinges ut til siden.

Topp leggeresultat
Den store traukapasiteten på 5,0 tonn er en fordel under arbeid på trange steder der etterfylling av masse vil være vanskelig.Designen på Dynapac F1200CS tar utgangspunkt i behovet for optimal
prekompaktering gjennom bruk av hydrauliske motorer for stamping og vibrasjon i både hovedscreed og utvidere.

Kundene kan velge mellom screed med stamping og vibrasjon eller bare vibrasjon for presis og
lettbetjent utlegging. Den gassoppvarmede screeden reduserer kostnader, korter ned oppvarmingstiden og gir enkel transport takket være den lille gassflasken. Kundene kan naturligvis velge mellom elektrisk- og gassoppvarming. Screeden har videre en temperaturkontrollenhet som sikrer at ingen energi går til spille, og at platene alltid har optimal temperatur.

Meget fleksibel drift
Når man skal jobbe med kompakte maskiner som dette, er fleksibilitet helt avgjørende. Dynapac F1200CS åpner for utlegging av asfalt i bredder fra 0,3 og opp til 3,10 meter.

Asfalttrauet kan strekkes ut til ytterstilling for skyving av større lastebiler og transport av store laster. Likeledes kan trauvingene slås sammen til bruk på trange arbeidsområder, uten at det går utover kapasiteten til å håndtere store mengder masse. Det sterke, delte transportbåndet gjør det mulig å styre massen for asymmetrisk legging ved at den ene siden dekkes til. Med de valgfrie reduseringsskoene er det heller ikke noe problem å legge asfalt inntil en vegg.

Legging på trange steder blir enklere takket være Dynapac F1200CSs lengde på under 4,5 meter og bredde på bare 1,2 meter. Med en høyde på under 2 meter er Dynapac F1200CS også egnet for arbeid inne i bygg.

God servicevennlighet
Store sidedører for enkel atkomst forbedrer servicearbeidet og grupperingen av funksjoner. Førsteklasses komponenter, som hydraulikksystemer fra Bosch samt slitasjebestandige deler, sikrer maskinen lang levetid.

Atlas Copco Construction Technique Scandinavia er ansvarlig for salg og service av
Atlas Copco´s konstruksjon- og demoleringsutstyr, transportable kompressorer,
pumper og generatorer, lystårn samt asfalt- og komprimeringsutstyr i
Skandinavia. Les mer på vår hjemmeside www.atlascopco.no