Gatemagasinet Sorgenfri

Nye planer for Petter Uteligger

Nyhet   •   mai 04, 2016 11:00 CEST

Som barn fikk Petter Nyquist ADHD-diagnose. I vinter ble han hele Norges Petter Uteligger. Nå avslører han at han lager flere programmer med rusavhengige for TV2.

Tekst: Kari Bu
Foto: Dimitri Koutsomytis

Petter Nyquist har alltid hatt en sterk trang til frihet. Som voksen lever han av den. Da han var barn, ble moren hans bedt om å ta ham med til lege. Parktantene hadde gitt opp gutten som bare sto ved gjerdet og skrek. Petters egen tante nektet å følge ham til barneparken, som var et populært alternativ til barnehage på 80-tallet.

– Jeg rømte derfra et par ganger også, forteller Norges nye folkehelt.

ADHD
Hos legen fikk han diagnosen ADHD. Han kjenner seg fortsatt igjen i symptomene. Søvn har han lite behov for. Før han møter oss klokka ni om morgenen, har han jobbet til tre om natta. Han har alltid mange baller i lufta, og gleder seg mer til å stå opp enn til å legge seg. At han ikke fikk artium fra gymnaset, skyldes ikke latskap.

– Jeg er mye mer praktiker enn teoretiker. Jeg vil se og føle ting selv. Lesing har jeg slitt med å konsentrere meg om. Matte kunne vært dritgøy hvis læreren var sånn som i TV-programmet Siffer. Det var vel et par lærere på skolen min som kunne ha vært bytta ut.

Når unge Nyquist fikk tilbake eksamener i fransk, sto det et stort spørsmålstegn fra sensor på arket. Likevel sto han i faget. Han kjøpte fasiten til en bok som lærerne ofte stilte spørsmål fra. Han lærte svarene utenat. At han ikke forsto de franske frasene, hindret ham ikke i å briljere med dem muntlig.

Nordpolen
Ingen spør om han har artium når han reiser verden rundt og filmer. Han har vært kameramann på Mount Everest, Sydpolen og Nordpolen. Snart skal han til Nordpolen igjen og filme for TV-kanalen National Geographic. Det blir åttende gang han er der. Første gang var han 20 år, og veldig nysgjerrig.

– Jeg fikk bli med Børge Ousland på hans andre kommersielle tur, i 2000. Det er det viktigste valget jeg har tatt i livet. Jeg fant ut hvordan jeg kan sette meg mål og prøve å nå dem. Jeg merket følelsen av å mestre og evnen til å gjennomføre.

Petter gikk med dundrende underskudd på turen, og måtte ta opp lån. Men han hadde funnet ut hva han ville. Han lærte seg visuelle dataverktøy, og startet produksjonsselskapet Flash Studio sammen med en venn. Han filmet flere dokumentarer for BBC, og fotograferte til tidsskrifter og bøker. Han filmet, produserte og regisserte programmer for NRK, alltid med friluftstema.

– Det fins folk som er flinkere enn meg til å gå langt på ski og klatre i høye fjell. Evnen til å dokumentere det samtidig er det færre som har. Derfor følte jeg også at jeg kunne klare å bo på gata og filme samtidig.

Les resten av artikkelen i mainummeret av Sorgenfri.