TV 2

Nyhet   •   des 11, 2015 13:26 CET

TV 2 Sumo, uke 51:

Mandag 14. desember

Petter uteligger – premiere!
Like før midnatt den 12. november 2014 forlater Petter Nyquist (37) det trygge og gode familielivet på Kolsås og går ut i den mørke novemberkvelden. Han har akkurat omfavnet og sagt farvel til samboeren og datteren på to og et halvt. Uten penger, mobiltelefon og annet enn de klærne han har på seg, setter han seg på t-banen med kurs for Oslo S. Foran ham ligger 52 dager som uteligger ihovedstaden.

Som filmfotograf og ekspedisjonsmann har Petter vært både på Everest, Nordpolen og Sydpolen. Men i sitt første møte med Oslo-natta som uteligger, kjenner han seg både utrygg og hjelpeløs. Her er alt ukjent for ham. Gjennom seks episoder følger vi Petter fra han går ut døra hjemme til han er tilbake hos familien. Petters mål er å finne ut hvordan livet på gata er. Hvordan de mange hundre hjemløse i Oslo klarer å leve år etter år på siden av samfunnet.

Serien er en subjektiv historie som formidler det Petter kjenner på kroppen som frivillig uteligger i byen, men ikke minst lar den oss komme tett på noen av dem som lever her permanent. Her er sterke og mørke øyeblikk, men også overraskende mye varme og humor.
På TV 2 og TV 2 Sumo mandager kl. 21.45 – på Sumo legger vi ut alle episodene samtidig med premieren 14. desember! (promo)

Tirsdag 15. desember

Penny Dreadful – hele første sesong
Fra regissør Sam Mendes (James Bond: Skyfall og Spectre) kommer «Penny Dreadful» – en mørk og makaber horror-thriller satt til London i viktoriatiden. I serien møter vi møter vi noen av de mest fryktinngytende karaktererene fra britisk og irsk 1900-talls-litteratur, deriblant Dorian Gray, Frankenstein og flere ikoniske figurer fra Bram StokersDracula. Sammen vikles de inn i et brutalt oppdrag, samtidig som de må hanskes med sine egne monstrøse fristelser. I de største rollene finner vi blant andre Timothy Dalton, Josh Hartnett, Eva Green, Reeve Carney, Billie Piper og Rory Kinnear.Se hele første sesong på TV 2 Sumo fra tirsdag 15. desember (promo)

Søndag 20. desember

Modus – premiere!
Når datteren til kriminalpsykolog Inger Johanne Vik blir vitne til et drap, dras Inger Johanne selv inn i etterforskningen av en rekke brutale voldshandlinger. Vik avdekker raskt en forbindelse mellom hendelsene og et ekstremt farlig, internasjonalt nettverk - og en dramatisk jakt på gjerningsmannen er i gang.
Den nye svenske krimserien «Modus» er basert på Anne Holts bestselger «Pengemannen». Det er den Emmy-belønnede danske duoen Mai Broström og Peter Thorsboe som står bak manuset til serien, og det hele er regissert av Broen-regissør Lisa Siwe og Arne Dahl-regissør Mani Maserrat. Serien ble en stor seersuksess da den ble sendt på svensk TV 4 tidligere i høst og hadde godt over en million seere i snitt per episode.
På TV 2 og TV 2 Sumo søndager kl. 21.45 – på Sumo ligger du alltid én episode foran (promo)

Ukens serietips:
Ray Donovan
Ray Donovan (Liv Schreiber) jobber som profesjonell «fikser» for det mektige advokatfirmaet Goldman & Drexler, og er mannen som blir tilkalt når stjernene i Hollywood har problemer som ikke tåler dagens lys. Ray skyr ingen midler og kan få selv de mest intrikate problemene til å forsvinne. Ray får imidlertid sine egne problemer å hanskes med når hans egen far, Mickey Donovan (Jon Voight), blir uventet løslatt fra fengsel – og FBI bestemmer seg for å ta opp jakten på Ray og hans samarbeidspartnere.

Både Liv Schreiber og Jon Voight ble nominert til Golden Globe to år på rad for sine roller i serien, og sistnevnte kunne velfortjent ta med seg prisen for «beste birolle i en TV-serie» i 2014. Serien har en rating på hele 8,3 på IMDb og var den mest sette premieren noensinne på amerikanske Showtime da den hadde premiere i 2013.
På TV 2 Sumo ser du de to første sesongene

Ukens filmtips:
Pride
Kritikerrost dramakomedie basert på en sann historie fra 1980-tallets England. Unge Joe flytter til London fra sitt lille hjemsted for å kunne leve åpent som homoseksuell. Han blir raskt aktiv i byens homobevegelse. Samtidig streiker walisiske gruvearbeidere mot elendige arbeidsforhold, og etter besøk av en desperat fagforeningsrepresentant bestemmer aktivistene fra London seg for å støtte gruvearbeidernes sak.
Filmen leveres av C More og er tilgjengelig via TV 2 Sumo fra søndag 20. desember kl. 21.00

Bilder av de ulike programmene finnes i TV 2s pressetjeneste her!