Nordiske Mediedager

Obamas digitale vaktbikkje

Nyhet   •   feb 08, 2013 09:13 CET

Det er 34 millioner som liker Facebook-siden til Barack Obama, og han har 26 millioner følgere på Twitter. Til sammenligning er det 11 millioner som liker Mitt Romney på Facebook, og 1,6 millioner som følger ham på Twitter.

Da Barack Obama vant sine valg i 2008 og 2012, hadde han verdens mest sofistikerte digitale valgkamporganisasjon i ryggen. Helt sentralt plassert i kulissene sto en brite og erklært Norwich-fan. Matthew McGregor, Obamas "Backroom Brit", er leder for politisk avdeling i firmaet Bluestate Digital som hjalp Obama til seier både i 2008 og 2012. I fjor var McGregor leder for Obamas "digital rapid response"-gruppe, de som plukket opp ethvert utspill fra Mitt Romney og leverte motsvar, raskt og poengtert, på Twitter, YouTube, Facebook og Obamas egne nettsider.

McGregor kommer til Bergen og Nordiske Mediedager. Han forteller den fascinerende bakom-historien om Obamas digitale valgkamp.

Klikk her for å melde deg på Nordiske Mediedager

Se hvilke andre sesjoner som er offentliggjort