Norges Studentidrettsforbund

OL sølvvinner Piasecki: "Jeg skal være med til Universiaden"

Nyhet   •   aug 15, 2012 13:36 CEST

For fire år siden ble han Norsk studentmester, i sommer sto han for ett av OL-historiens største overraskelser ved å bli Olympisk sølvmedaljevinner i fekting. I dag kastet han glans over semesterstarten på Universitetet i Oslo ved å fekte oppvisningskamp mot universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe. Foto: ©Ph.Giovanni Minozzi /FIE

En rekke studentidrettslag arrangerer semesterstartsarrangementer i disse dager, og i Oslo kunne OSI fekting stolt presentere fekteoppvisning med nybakt OL-helt på Frederikkeplassen ved UiO. Bartosz Piasecki har hjerte for OSI, og er instruktør for klubbens fektegruppe.

Piasecki forteller til NSI at han henter viktige erfaringer i trenervervet i studentidrettslaget. "Ved å lære bort fekting, blir jeg også selv bedre", forklarer han. Bartosz har nettopp fektet oppvisningskamp mot universitetsdirektøren ved UiO, Gunn-Elin Aa. Bjørneboe. Bjørneboe fremhever at Piaseckis OL-suksess har positive virkninger for UiO. Ikke bare er hun stolt av at Bartosz er student ved hennes Universitet, men hun håper at Piaseckis prestasjon også kan rekruttere flere studenter til fektesporten. På spørsmål om OL-sølvet ikke også har betydning for UiO, svarer Bjørneboe at de har merket seg den store pressedekningen OL-sølvet fikk, og at Piaseckis innsats helt klart har satt UiO i et godt lys. Bjørneboe er enig i at OSI er en svært viktig velferdsleverandør for studentene på UiO, og hun vil oppfordre alle, både studenter og ansatte, til å kombinere studiehverdagen til å holde seg i fysisk form nå som ett nytt semester starter opp.

Bartosz har dessuten en klar beskjed til oss i norsk studentidrett: "Jeg skal til Universiaden!" Bartosz forteller at han alltid har ønsket å delta i Universiaden, og neste år vil være hans siste sjanse. Bartosz far, Mariusz Piasecki, generalsekretær og landslagstrener i Norges Fekteforbund, vant i sin tid sølv i Universiaden for Polen. Nå vil sønnen overgå sin far. "Jeg er klar, og jeg vil gjerne ha med et helt lag til Universiaden" fortsetter han. President i Norges Fekteforbund, Junjie Cao, bekrefter fra sidelinjen at et samarbeid med Norges Studentidrettsforbund er på trappene! Vi gleder oss!