Ferd

Opedal på plass i Ferd Capital

Nyhet   •   nov 07, 2011 14:25 CET

Ny konserndirektør fra i dag av: Dag J. Opedal har tiltrådt som ansvarlig for Ferds industrielle investeringer og leder av forretningsområdet Ferd Capital.

For meg betyr god ledelse blant annet å være lydhør, inkluderende og forutsigbar. Jeg har en ambisjon om å gi energi, og er opptatt av involvering og gruppearbeid. Og av substans fremfor autoritet i kraft av stilling, sier Dag J. Opedal, som fra i dag av er på plass i Ferds hovedkontor på Lysaker.

Tungvekter
Med Opedal er Ferds konsernledelse styrket med en av norsk næringslivs absolutte tungvektere. Han har en periode vært konserndirektør i NorgesGruppen, etter lang fartstid i Orkla-konsernet, blant annet som konsernsjef gjennom fem år. Opedal har dermed erfaring fra store bedrifter innenfor handelsvirksomhet og fra merkevaresektoren. Han har også hatt ansvar for industriell produksjon over hele spekteret fra øl og pizza til aluminium og solceller, for mediebedrifter og for finans- og investeringsvirksomhet. Mange av bedriftene gjennomgikk omstillings- og forbedringsprosesser med Opedal i en sentral rolle i ledelsen eller styret.

Jeg motiveres av å bygge og utvikle sterke selskaper og organisasjoner. Og gode forbedringsprosesser gir meg kick, sier den nye Ferd Capital-sjefen. Han legger til at han, etter snart ett år som styremedlem i Ferd, har merket seg at konsernet er preget av en verdibasert prestasjonskultur. Det er et fundament han identifiserer seg med.

Trainee
Det første Opedal har tenkt å gjøre er å gjennomgå det han selv kaller en trainee-periode. Han vil bli kjent med hver enkelt av sine nye kolleger, og skaffe seg et bilde av deres tanker, ideer og bakgrunn. Parallelt vil han besøke porteføljebedriftene.

Jeg tar med meg erfaringene fra trainee-perioden i en prosess med medarbeiderne, ledelsen og styret. Så staker vi i fellesskap ut kursen videre, sier Dag J. Opedal, som har et meget positivt inntrykk av porteføljebedriftene.

Jeg har dessuten stor respekt for Ferd Capital slik forretningsområdet fremstår i dag, og for bidraget min forgjenger Jo Lunder har levert, sier han.

Les hele saken i Ferdmagasinet 3-2011

Dag J. Opedal (52)
Stilling: Konserndirektør for industrielle investeringer i Ferd, leder for Ferd Capital

Tidligere erfaring: Kommer fra en stilling som konserndirektør i NorgesGruppen, med ansvar for strategi, forretningsutvikling, egen industrivirksomhet og faghandel. Konsernsjef i Orkla fra 2005 til 2010, før dette en rekke sentrale stillinger i konsernet siden 1989. Ansatt i Dyno Industrier i 1983