Plantasjen

Planter gir deg en bedre hverdag

Nyhet   •   des 02, 2015 11:32 CET

Grønne inneplanter er ikke bare dekorative, men gir deg bedre humør, bedrer inneklimaet hjemme hos deg og ikke minst viser forskning at inneplantene også har positiv effekt på immunforsvaret ditt. Vi har derfor gått nøye gjennom vårt utvalg av grønne planter og funnet fram til de plantene som har best effekt på forskjellige utfordringer. Enten du trenger en grønn plante på grunn av fare for vinterdepresjon, at du vil pynte opp hjemme eller at du ønsker å bedre inneklimaet, så har Plantasjen plantene for deg.

Paradoksalt nok er nordmenn veldig flinke til å lage fine og grønne uteområder i løpet av den korte sommeren vi har, men vi glemmer å ta plantene med oss inn når vinterdepresjonene kommer – selv om plantene kan gjøre desto mer nytte inne som ute. Mye forskning de siste 30 årene, viser at grønne planter kan ha svært positiv effekt på blant annet luft, inneklima, produktivitet, kreativitet og ikke minst humøret.

• Nå som vinteren setter inn, tilbinger vi mye tid innendørs. Å omgi seg med planter vil kunne påvirke folk positivt og vi ønsker derfor å gi våre kunder og andre, råd og informasjon om planters helsebringende egenskaper, sier Poppe.

Støttes av kjendisbiolog

Dag Olav Hessen, professor i biologi kjent blant annet fra Big Bang på NRK, er også opptatt av hvordan naturen påvirker oss mennesker. Under åpningen av Plantoteket holdt Hessen et foredrag om menneskets forhold til naturen.

• Jeg tror ikke folk flest er klar over hvilken positiv effekt natur og planter har på livene våre. Det er faktisk nesten umulig å overdrive klorofylls velsignelse. Det er godt dokumentert at natur og grønne planter blant annet kan gi lavere blodtrykk, redusere stress og rett og slett gjøre oss i bedre humør, sier han.

Å tenke grønt er veldig i tiden, men det er nok heller ikke helt tilfeldig den grønne bølgen vi opplever nå.

• Den er helt nødvendig skal vi ta vare på naturen, og vi trenger naturen, de grønne områdene og plantene for faktisk å overleve. Ber du mennesker rangere hvor viktig natur er for dem, vil de fleste sette det i samme gruppe som basalbehov som familie, venner og kjærlighet, sier Hessen.

Redusert sykefravær

Jørn Viumdal startet i 2004 BioOffice, som spesialiserer seg på å levere grønne innemiljøer til barnehager, skoler & arbeidsplasser.

• Slik vi lever livene våre i dag, sitter vi mye inne og gjerne foran en skjerm. Vi trenger natur, derfor trenger vi planter rundt oss i innemiljøet, enten det er i barnehage, på skole eller jobb, sier Viumdal.

Viumdal har selv forsket på temaet, og mener det er mange positive effekter som folk ikke er klar over.

• Vi har gjort egne forsøk og det finnes også mye forskning på temaet, at det å investere i et grønnere inneklima bidrar for eksempel til redusert sykefravær. Man reduserer blant annet tretthet i hverdagen og andre helse plager knyttet til dårlig inneklima. Plantene kan også bedre kreativitet & konsentrasjonsevner, sier han.

Lær mer på Plantasjens egne Facebooksider og nettsier.