PostNord AS

PostNord-talentet 2016 skal kåres!

Nyhet   •   nov 11, 2016 09:55 CET

PostNord-ligaen representerer breddefotballen, men er også en viktig rekrutteringsarena for toppfotballen. Årets talent kåres for å hedre det viktige utviklingsarbeidet som gjøres lokalt blant de 56 klubbene over hele landet. Her er de nominerte.

Hver av trenerne i de fire avdelingene i PostNord-ligaen (2. divisjon) har fått lov til å nominere inntil tre spillere hver. Maks én av dem kunne være fra egen klubb.

Nå skal spillernes prestasjoner vurderes nærmere av et enda mer celebert fotballselskap. I juryen som skal velge den endelige vinneren sitter nemlig både U21-landslagssjef Leif Gunnar Smerud og toppfotballsjef – og tidligere A-landslagstrener – Nils Johan Semb.

- Jobben som gjøres i denne ligaen er viktig både for lokalt engasjement og rekruttering over hele Norge. Samtidig er bredden viktig for toppen, og det er her talentene foredles på veien til å bli toppspillere, sier Ole A. Hagen, kommunikasjon- og markedsdirektør i PostNord.

Prisen vil overrekkes til vinneren under et arrangement på Ullevaal Stadion dagen før cupfinalen 20. november.

Kriteriene for utvelgelsen var at spillerne måtte:

• Være under 21 år
  • Utmerke seg med spesielt gode fotballferdigheter
  • Ha et høyt utviklingspotensial
  • Stå for gode holdninger

- Vi ser etter spillere som kommer til å prege fotballen på elitenivå i framtida. De starter ofte sin karriere på lavere nivå. Vi tror det er mange av dem i dagens PostNord-liga, og derfor ønsker vi å løfte dem opp og fram gjennom denne konkurransen, sier Smerud, som i tillegg til Semb også har med seg tidligere topptrener Eli Landsen, NFFs Dag Halvorsen og representanter for PostNord og Amedia i juryen.

Avdeling 1: Ridouan Boulahyane Essaeh - 19 år fra Skeid

- Det er veldig mange gode unge spillere i avdelingen, så det er kjempehyggelig at de ser meg som et av de største talentene. Jeg åpnet egentlig sesongen litt tregt, det tok tid å bli kjent med Tom Nordlie som trener og ny taktikk, men så fort vi lærte hverandre å kjenne gikk det veldig bra. Målet er Eliteserien, og når jeg det er drømmen utlandet, sier Essaeh.

Spennende offensive egenskaper

I utvelgelsen av Skeids talentfulle 19-åring heter det at han er en solid back med spennende offensive egenskaper. Han har gått gradene i Oslo-klubben som under Tom Nordlie nesten holdt følge med Tromsdalen i kampen om opprykk til 1. divisjon.

Avdeling 2: Remi André Svindland - 18 år fra Elverum

- Det er gøy at folk har lagt merke til meg. Jeg har vært skadefri og spilt det meste av kampene, og har nok hatt min beste sesong noensinne. Nå sikter jeg meg opp et nivå og tror helt klart det kan være mulig å lykkes også i Eliteserien, sier Svindland som har vært på prøvespill både i Kongsvinger og Sogndal.

Sentral brikke

I utvelgelsen av Elverums 19-år gamle midtbanespiller heter det av han har vært en meget sentral brikke med seks mål og enda flere assist. Han debuterte for A-laget til Elverum som 15-åring og har allerede spilt 56 kamper, og skal være høyaktuell for klubber i 1. divisjon og Eliteserien.

Avdeling 3: Kasper Nissen - 19 år fra Nest-Sotra

- Jeg er veldig stolt over å bli nominert til en slik pris etter bare én sesong i Norge. Vi har ligget i toppen hele året, og det har vært spennende og motiverende å kjempe om opprykk, sier Kasper Nissen som scoret hele 18 mål for Nest-Sotra som endte på 2.plass i sin avdeling bak Florø.

Trener tre ganger om dagen

I utvelgelsen av Nest-Sotras 19-år gamle danske komet heter det at han er en avslutter av rang som har scoret 18 mål denne sesongen. Dessuten utmerker han seg ved å trene tre ganger om dagen og ha en profesjonell holdning, noe som også belønnes med prøvespill med eliteserieklubber denne høsten.

Avdeling 4: Even Bydal - 19 år fra Asker

- Jeg elsker fotball mest av alt og har et mål om å kunne leve av det en dag. Da er det morsomt å få en slik anerkjennelse av at jeg er på rett vei. Det har gått bra i år, Asker nådde målsettingen om topp 7 og jeg har hatt en bra sesong. Målet fremover må være å ta nye steg, sier Even Bydal.

Trening og spilleforståelse

Askers 19-år gamle sentrale midtbanespiller har allerede fått kjenne på nivåene over 2. Divisjon gjennom gode opplevelser i cupen. Asker slo ut Mjøndalen før de måtte gi tapt for Odd, og Bydal tror ikke forskjellen er så stor og at det først og fremst handler om mer trening og bedre spilleforståelse.