Høyskolen Kristiania

PR – et valg for livet

Nyhet   •   jun 28, 2013 10:46 CEST

Foto: Ole Walter Jacobsen

Han er ikke i tvil om at PR-faget var et riktig valg, og sier at bransjen har mange spennende jobber.

– Da jeg var 21 år sov jeg med en bunke studiekataloger ved siden av senga. Jeg bladde i dem nesten hver kveld. Til slutt sto valget mellom journalistikk og PR. Jeg hadde laget skoleavis, var glad i å følge med i media og likte å organisere ting for andre. Jeg valgte PR. Det har jeg aldri angret på.

Mange tror at PR bare handler om å få media til å skrive gladsaker om bedrifter og produkter. Det er ofte bare en liten del av jobben, påpeker Nils.

– PR står for ”Public Relations” og handler om å bygge et godt forhold mellom en virksomhet og samfunnet rundt. PR-personens oppgave er å hjelpe bedriften å lytte til forskjellige grupper, forstå hva de mener, og kommunisere godt med dem. Hvis publikum, politikere og pressgrupper ikke liker eller stoler på en bedrift, når den heller ikke sine mål, sier han.

Norske selskaper bruker stadig mer tid og penger på PR og kommunikasjon og har gjerne egne ansatte som jobber med PR. De bruker også eksterne kommunikasjonsrådgivere til å hjelpe dem med å få riktige budskap ut til medarbeidere, marked og media.

– Sosiale medier også har blitt en ny og viktig arena som PR-medarbeidere gjerne får ansvaret for. Her er mulighetene store for unge, sier Apeland.

Offentlige etater er også opptatt av PR og jobber daglig med kommunikasjon og påvirkning. Enten ved å få oss til å slutte å røyke, bruke bilbelte eller betale skatten med glede. I organisasjonslivet kjemper Unicef, Frelsesarmeen og Leger uten grenser om oppmerksomhet for sine saker. De vil bli kjent og ha et godt omdømme, slik at vi og andre støtter dem med penger og hjelp.

Nils har jobbet med mange store aktører som PR-rådgiver, og mener jobbhverdagen kan bli spennende for alle som får en jobb innen kommunikasjonsfaget.

– Mitt liv i PR-bransjen har vært veldig variert. Jeg har jobbet med cruise-båter og brettspill, med jagerfly og vin, med veldedighet og moter, med psykisk helse, kunst og utdanning. Jeg har reist i mange land, møtt store og små sjefer, kjendiser og artister – og vært med å lansere mange produkter, tjenester og bedrifter. Og jeg har skrevet metervis med pressemeldinger.

Etter å ha jobbet med PR på heltid i 17 år, begynte Nils å undervise i faget på som høyskolelærer ved Markedshøyskolen. Det gjør han samtidig som han driver sitt eget rådgivningsfirma, Bedre Kommunikasjon AS. Han er også assosiert partner i kommunikasjonsselskapet First House.

– På Markedshøyskolens Bachelor i PR og Samfunnspåvirkning underviser jeg i PR, intern kommunikasjon, mediehåndtering, omdømmebygging, kampanjeplanlegging og krisekommunikasjon sammen med andre flinke forelesere. Alle har både teoretisk og praktisk kunnskap. Det gjør at vi kan bruke dagsferske erfaringer og eksempler i forelesningene – noe studentene setter pris på, sier han.

PR-personen i en bedrift er både virksomhetens høreapparat og ropert. Du bør derfor like å lytte og snakke for å lykkes med PR. På Markedshøyskolen kan du legge grunnlaget for en spennende jobb i PR-bransjen.

For Nils ble PR et valg for livet. Det kan det bli for deg også.

Foto: Odd Walter Jacobsen