Rom til Rom

Rom til Rom er nå forhandler av finske Artek.

Nyhet   •   jun 29, 2014 12:38 CEST

Artek er kjent for å produsere Alvar Aaltos klassikere men har også en rekke andre perler i kolleksjonen.Noen produkter er allerede lagt ut i netthandelen.

Artek ble grunnlagt i 1935 av fire unge idealister, Alvar og Aino Aalto, Maire Gullichsen og Nils-Gustav Hahl. Forretningsideen til selskapet var "å selge møbler og å fremme en moderne kultur for bosetting av utstillinger og andre pedagogiske virkemidler." Grunnleggerne av Artek lyste en ny type miljø for hverdagen. De trodde på en storslått syntese av kunst og ønsket å gjøre en forskjell i byplanlegging, samt arkitektur og design.

I dag Artek er kjent som en av de mest innovative bidragsyterne til moderne design, og bygge på arven fra Alvar Aalto. Funksjonalitet og tidløse estetikk er viktige elementer i etableringen av hvert produkt som bærer Artek navn. Artek omfattende møbelsystem er basert på den opprinnelige ideen om standarder og systemer, som har sin opprinnelse fra Alvar Aaltos L-system. Standarden og systemtenkning gjør møbelserie allsidig og gjør at den kan tilpasses for enkeltprosjekter. Artek møbler kan bli funnet i ulike typer områder; fra offentlige områder til boliger, museer til skoler og hoteller til kontorer.

Den kreative hub i selskapet er Artek STUDIO, enheten der nye produkter og ideer utvikles. Artek er kontinuerlig på jakt etter nye materialer og avhør eksisterende løsninger for bærekraftig design. Hjørnesteinene i selskapets strategi for produktutvikling er etikk, estetikk og økologi. I Artek, dette resulterer i en kombinasjon av høy kvalitet, tidløse klassikere og sterk ideologi i design tenkning.
Kjernen i Artek produktspekter består av Alvar Aaltos møbler og belysning stykker. Under sin nye porteføljestrategi, er Artek ute etter å utvide rekkevidden og, for å feire selskapets 75-årsjubileum i 2010, har kjøpt rettighetene til Ilmari Tapiovaara sin møbelkolleksjon. Parallelt fortsetter Artek også å arbeide i nært samarbeid med fremtredende internasjonale arkitekter, designere og kunstnere, slik som Eero Aarnio, Shigeru Ban, Naoto Fukasawa, Harri Koskinen, Juha Leiviskä, Enzo Mari og Tobias Rehberger.

Artek hovedkontor er i Helsinki Finland. Artek har internasjonale salgskontorer også i New York, Berlin, Stockholm og Tokyo. Artek eies av den sveitsiske møbelbedriften Vitra AG. Artek har fire butikker i Helsinki, Finland: flaggskip på Esplanadi, Artek 2nd Cycle, Artek Aitta og Aero. Artek nære relasjoner til familien av Alvar og Aino Aalto samt Alvar Aalto Foundation. Utveksling av kunnskap er verdifull for alle berørte parter.

Mens verdsette tradisjoner Artek har samtidig inngått en ny æra. Kombinere ideologi de radikale grunnleggere og en moderne og dynamisk tilnærming til produktutvikling, er selskapet mer kunst og tech enn noensinne.