Bane NOR Eiendoms nyhetsrom

Rotvälta av Sandra Norrbin på Oslo S

Nyhet   •   apr 11, 2016 13:37 CEST

12. april - 14. juni 2016 presenteres Sandra Norrbin på Oslo S.

I kunstprosjektet Rotvälta rives et stort furutre opp med roten og plasseres opp ned foran fasaden på Oslo S. Gjennom denne dramatiske handlingen blir treet et symbol på vår egen og verdens sårbarhet i dag.

Når et tre faller er det sterke krefter i bevegelse. Et gammelt tre som har levd en generasjon og kanskje mer, kan stryke med når stormene er sterke, falle i bakken og dra med seg røtter og jord. Det brutale fallet blir begynnelsen på noe nytt; insekter og sopp bosetter seg i den falne stammen, og nedbrytelsen gir næring til skogbunnen. Både oppreist og liggende er treet et slags mikrokosmos. Bare tenk på alle de generasjoner av maur som har krabbet rundt på stammen!

Nyere forskning viser at trær faktisk kommuniserer med hverandre. De husker hendelser og handler empatisk overfor andre trær, ikke bare av sin egen art. Det har vist seg at harmoniske lydbølger påvirker deres vekst, og de avgir elektriske impulser som kan sammenlignes med menneskelige nervesignaler. Vi har hatt et nært forhold til trær og skog gjennom hele vår historie, både som diktere og tømmerhoggere. Hva ville vi vært uten dem?

Verket Rotvälta trosser tilsynelatende tyngdekraften. Furuen, som har stått over hundre år og skuet utover Solemskogen, er røsket opp med vold og fraktet som en fallen kjempe på en urban begravelsesferd fra skogen til Oslo S, der den blir festet med hodet og kronen ned og røttene oppover. Det er sånn det kan føles! Akkurat som trærne trenger vi å ha kontakt med bakken, være jordet. Uten tyngdekraften fungerer ikke kroppen, blant annet svekkes musklene og balansen blir forstyrret. Uten en psykisk tyngdekraft kommer vi helt ut av balanse og kollapser. Noen ganger er det allikevel nødvendig med en storm som forstyrrer fundamentet slik at vi kan komme oss videre.

Sandra Norrbin jobber i sine installasjoner og tegninger med kontraster som kontroll/kollaps, oppbygging/nedbryting, åpen/lukket. Hun er kjent for sitt monumentale formspråk og for å bruke lett gjenkjennelige materialer i uventede skalaer og omgivelser. Hun presser materialet til den ytterste grensen, om det enten er 900 kvadratmeter med isolasjonsmateriale eller en oppblåsbar redningsbåt som skal fylle et helt galleri eller en 100 år gammel furu som skal plasseres opp ned foran fasaden av Norges største jernbanestasjon. - Märit Aronsson

Sandra Norrbin (f.1976 i Vadstena, Sverige) bor og jobber i Oslo. Hun er utdannet bl. a. ved Gerlesborgsskolan i Stockholm og Kunstakademiet i Trondheim. Hun har hatt soloutstillinger bl. a. på Krognoshuset (Lund), SOFT galleri (Oslo), Lautom Contemporary (Oslo) og Galleri Verkligheten (Umeå). Hun har deltatt på en rekke gruppeutstillinger og har laget flere prosjekter i det offentlige rom, bl. a. i Tøyenparken (Oslo), TEMPO Skien, Porsmyra Barnehage og Sverresborg skole, begge i Trondheim.

Rom for kunst Rom for kunst er den temporære kunstsatsingen til ROM Eiendom AS og har vært drevet siden 2001 på Oslo S. I 2016 har satsingenRom for kunst 15 års jubileum. Intensjonen er å skape positive kunstopplevelser for reisende og besøkende på stasjonen. For ROM Eiendom AS er det viktig å bruke byrommene til å skape gode kunstopplevelser, og vi vil med Rotvälta av Sandra Norrbin bidra til dette. – ROM Eiendom AS v/Signe Horn, Direktør for eiendom.

Kulturbyrået Mesén er prosjektleder for Rom for kunst. Vibeke Christensen er kurator og produsent for prosjektet Rotvälta av Sandra Norrbin på Oslo Sentralstasjon.

www.romforkunst.no