Digitalradio Norge AS

Samarbeider om informasjon til alle bilister

News   •   May 20, 2014 08:55 CEST

Bilbransjen, radiobransjen og Medietilsynet  går sammen om å informere norske bilister. En ny felles brosjyre skal gjøre alle nordmenn oppmerksom på at de må oppgradere bilradioen.

Radioens fremtid er digital. For å høre radio som normalt i årene fremover må man oppgradere til en DAB+radio.  Mange har allerede byttet radio på kjøkkenet – men bør allerede nå begynne å tenke radio i bil.

- Alle må få informasjon om teknologiskiftet  og brosjyren forteller hvordan man får DAB+ i bilen. Mange gjør lurt i å bytte bilradio nå. Først og fremst fordi det kan bli lange køer og utsolgte varelagre rundt en FM-slukking. Men det er også nå man får skikkelig glede av radioen. Utbyggingen er kommet så langt at vi kan konstatere bedre mottaksforhold og flere kanaler langs mange hovedveier. Dette vil være en ny opplevelse for mange bilførere , sier Mari Hagerup, kommunikasjonssjef i Digitalradio Norge

Bilbransjen er med

Det er mange store bilorganisasjoner som strå bak brosjyren. Bilimportørenes landsforening (BIL), Norges Automobilforbund (NAF), Kongelig Norsk Automobilforbund (KNA) og Norges Bilbransjeforbund (NBF) er med, sammen med Digitalradio Norge og Medietilsynet.

-  Vi har jobbet frem brosjyreteksten som følge av et godt informasjonssamarbeid med bilbransjen. De har kommet med mange gode innspill som underveis, og ser i likhet med oss en stor verdi i å ha en felles brosjyre om dette, sier Hagerup.

Mer enn to millioner personbiler må oppgradere radioapparatet med tanke på en ny radiohverdag. I dag er det kun 11 prosent av befolkningen som har DAB-radio i bilen.

Tilgjengelig mange steder

Brosjyren vil bli tilgjengelig mange steder og skal distribueres  hos alle organisasjoner,  som igjen sender den videre til sine medlemmer og samarbeidspartnere.

- Brosjyren vil treffe bilforhandlere, verksteder og medlemmer hos NAF og KNA. I tillegg vil den bli tilgjengelig på nettsidene til Medietilsynet og Digitalradio Norge. Digitalradio Norge trykker også et større opplag av brosjyren, for å dele ut på hendelser og bransjebesøk, avslutter Hagerup.

Riksdekkende radio skal sendes på DAB+ i årene fremover. Det betyr at riksdekkende FM-nett vil bli slukket. Slukking vil tidligst skje i 2017 og senest i 2019.  De fleste lokalradioer vil kunne få fortsette å sende på lokale FM-nett. Disse vil fint kunne høres på en DAB+ radio ettersom alle DAB-radioer også tar inn FM.

Fakta

Det er om lag 1,6 millioner DAB-radioer i norske husstander pr første kvartal 2014. Av disse er 370.000 å finne i bil.

Hvorfor slukker FM

Radioens fremtid er digital. FM-nettet har begrenset plass og store deler av FM-nettet står overfor et betydelig oppgraderingsbehov. Stortinget har derfor vedtatt en overgang til digital radiokringkasting.

Dette er digital radio

En overgang til digitalradio fornyer radiotilbudet og skaper større mangfold. Radio som sendes digitalt øker kanalmangfoldet vesentlig og gjør radio mer kompatibel med andre digitale tjenester som nett og strømmetjenester. Det er kapasitet til 40 kanaler i dagens riksdekkende DAB-nett, på FM-nettet er det kun fem riksdekkende kanaler. De fleste lokalradioer vil ha mulighet til å fortsette å sende radio på sine lokale FM-nett. Lokale DAB-nett har kapasitet til 20 kanaler.