Coop Norge

Samvirke interesserer

Nyhet   •   okt 13, 2010 13:06 CEST

Lang flere enn ett hundre hadde funnet veien til Grand hotell i Oslo klokka halv åtte onsdag morgen og til Samvirkefrokosten 2010 i regi av Samvirkesenteret. Én av dem var Liv Signe Navarsete. Innlegget hennes bekreftet sannheten i ordtaket om at det hjertet er fylt med, renner munnen over av. Statsråden lovpriste samvirke som organisasjonsform.

Av: Arild Johannessen

Temaet for Samvirkefrokosten, som er den tredje i rekken med Samvirkesenteret som arrangør, var: Samvirke – for vekst og utvikling. Og det var en godt forberedt og kunnskapsrik statsråd for Kommunal- og arbeidsdepartementet som delte sine erfaringer fra og meninger om samvirke med representanter for samvirkeorganisasjonene, politikere og næringsliv for øvrig.

Et marked for samvirke

– Det er et marked for samvirke, mente Navarsete. Hun bygde påstanden sin blant annet på den knoppskyting av samvirkeforetak som har kommet i kjølvannet av Lov om samvirke og på signaler hun får på reiser landet rundt. Ikke minst mente hun samvirke som organisasjons- og foretaksform i økende grad opptar yngre mennesker, både som forbrukere og som etablerere av virksomhet. – Samvirkeforetak i uliker former er ryggraden i arbeidslivet ute i distriktene. Ikke minst representerer samvirke en samfunnsbyggerrolle som er svært viktig. Men kunnskapen om samvirke bør bli bedre. Det er en utfordring dere må ta, sa Liv Signe Navarsete til frammøtte representanter for samvirkeforetak som står bak Samvirkesenteret, blant dem Coop Norge.

Samvirkesuksess

At samvirke er for vekst og utvikling, kunne Anne Santamäki fra Coop Norges finske søsterorganisasjon, SOK, til fulle dokumentere. Hun er direktør for internasjonalt samarbeid, og var invitert til årets Samvirkefrokost for å fortelle historien om den finske kooperative suksessen. Fra å være på konkursens rad tidlig på 1980-tallet med markedsandeler i overkant av ti-tallet, kan de 22 regionhandelslagene (regionsamvirkelag, red. anm.) og fellesorganisasjonen SOK nyte godt av 1,9 millioner medlemmer, i Finland kalt eierkunder, som er svært kjøpetro mot egne butikker og som hver måned får utbetalt bonus på opptil fem prosent av månedlig kjøp. Tilfredsheten med forbrukersamvirket i Finland er så stor at markedsandelen i dag er på hele 43,2 prosent. Hemmeligheten? Ha søkelys på eierne, kommuniser direkte med dem og la dem merke at det lønner seg, sa Santamäki.