RiksTV AS

Seks jenter på hopplandslaget neste sesong

Nyhet   •   mai 22, 2014 16:00 CEST

Norges Skiforbund har offentliggjort neste sesongs damelandslag i hopp. Det er stort sett de samme jentene som har prestert i World Cup sist sesong som satser mot neste års VM i Falun. Laget består av Line Jahr, Maren Lundby, Gyda Enger, Anette Sagen, Helena Olsson Smeby og Anna Odine Strøm. Og RiksTV fortsetter som sponsor for norsk hoppsport nok en sesong.

Sist sesong bestod laget av følgende: Enger, Jahr, Lundby og Sagen,

- Som lag leverte vi bra resultater sist sesong, og vi har tro på at jentene vil utvikle seg ytterligere mot VM i Sverige og årene som kommer. Vi ser nå at rekrutteringsarbeidet rundt jenteprosjektet begynner å gi resultater, med Anna Odine Strøm (16) som nyeste tilskudd i laget. Flere har dokumentert topp fem resultater sist sesong, og muligheten for å få et enda sterkere lag er absolutt tilstede. Vi har brukt god tid på organisasjonsarbeid og planlegging. Nå gjenstår det at gjennomføringen blir av samme kvalitet. Vi er ikke i mål, men er godt fornøyde med prosessene, sier landslagstrener Christian Meyer.

Sportssjef Clas Brede Bråthen gleder seg først og fremst over jentenes fremganger siste året som lag. Han er også godt fornøyd med at jentene går foran som gode eksempler i treningsmiljøene.

- Jentene er veldig grundige og nøyaktige i treningsarbeidet sitt, og vi er sikre på at denne innsatsen kommer til å løfte oss ytterligere mot målet om å bli verdens beste jentenasjon. Denne delen av hoppsporten er den med aller største potensial for utvikling i årene som kommer, mener Bråthen.

- Vi gleder oss på hoppjentenes vegne, og ser på det som meget positivt at jentegruppen nå er utvidet fra fire til seks hoppere. Jeg mener det bare er et tidsspørsmål før også jentene slår virkelig igjennom. Maren Lundby (2.plass WC i Rasnov og bronse i U23-VM) var et godt eksempel i fjor. Vi i RiksTV gleder oss til å følge trener Christian Meyer og jentene inn i, og gjennom VM-sesongen, sier Bernt A. Andersen, markedsdirektør hos sponsoren RiksTV. TV-distributøren er sponsor både for jentene og guttene.

Anna Odine Strøm skal matches gradvis på landslaget. Hun vil ha sin base i NTG-miljøet i Lillehammer, og vil være med på enkelte landslagssamlinger foran sesongen.

Rekruttcampene blir en viktig del og i regi av landslagsledelsen kommende sesong.

- Vi planlegger tre rekrutteringscamper, én før ferien og to til høsten. Målet er å sette i gang prosesser som sikrer at rekruttjentene er på et høyere nivå, når de skal starte på videregående skole. Dette blir viktig for oss, og jeg gleder meg veldig til å se oppslutningen, sier Meyer.

Bildet: Maren Lundby (bildet) hoppet seg virkelig inn i den ypperste verdenseliten i fjor. – Vi gleder oss til å følge jentene inn i VM-sesongen, forteller markedsdirektør Bernt A. Andersen i RiksTV etter at damelandslaget for neste sesong nå er offentliggjort. Anna Odine Strøm, bare 16 år gammel, er nyeste tilskudd i laget. Foto: Ole Chr. Amundsen