Gudbrandsdal Energi

Selger strøm via Facebook

Nyhet   •   feb 07, 2013 21:40 CET

Dølen: Ansvarlig for Gudbrandsdal Energis sosiale medier, lanserer nå strøm-app spesialsydd for brukere av Facebook.

Rundt 2,7 millioner nordmenn er per dags dato registrert med en facebookprofil. Det er mange potensielle strømkunder for Gudbrandsdal Energi det!

– Det handler om kommunikasjon og informasjon. Vi må være der folket er. Facebook, Twitter, You Tube, Google + og LinkedIn er alle nyttige redskaper for salg og markedsføring av bedriften.

På hvilken måte?
– Vi konstaterer rett og slett det enkle fakta at det på Facebook i Norge er 2,7 millioner brukere vi kan kommunisere med. Og ut i fra det har vi lagt en strategi og utviklet både en løsning og et produkt som vi håper og tror vil bane vei for at GE kan få flere kunder og økt inntjening.

Dette må du forklare nærmere, og aller helst med et lettfattelig språk som ”Hvermansen” og ikke bare it-nerdene forstår.
– No problem!
– Ta det på norsk!
– He, he… selvfølgelig. Det handler om en såkalt applikasjon som vi har fått utviklet i samarbeid med Sempro AS. Den appen er utviklet og testet over et par måneder, og sist uke ble den testet og godkjent av Facebook. Nå ligger denne appen tilgjengelig på vår facebookside og selger et nytt strømprodukt som heter ”Kvitfjell World Cup Social Spot”. Et produkt som er innmeldt til konkurransetilsynet, og der Kvitfjell er med som samarbeidspartner. Det eneste kunden trenger å gjøre er å gå inn via denne appen, og enten godta eller ikke godta vilkårene og premissene som ligger til grunn for dette produktet. Verre enn det er det egentlig ikke.

Hva med personsikkerhet – passord etc?
– Det eneste vi lagrer er brukernavnet og id,en din på Facebook, for å vite hvem vi har solgt strøm til i våre ordresysemer. Så vi lagrer ingenting som kommer i konflikt med personvernet.
– Hva med kommunikasjonen mellom dere og kunden? Vil den foregå på facebookveggen?
– Nei, den direkte kommunikasjonen med kunden vil gå via meldingstjenesten på Facebook. Men vi er fullstendig klar over at det på facebookveggen kan komme en hel del utfordrende meldinger med negativ vinkling. Vi kommer uansett til å respondere på alt slik på en ryddig og konstruktiv måte.

Hvor viktig er en slik satsing som dere nå gjør?
– Det vet vi vel ikke ennå, ettersom vi er den første kraftleverandøren i landet som går ut med en slik løsning. Uansett ser vi at det å være til stede på en profesjonell måte på flere plattformer i de sosiale medium, gir resultater. I mai i fjor hadde vi ca 12 000 besøkende på GEs nettside, mens vi i januar i år hadde 54 000 besøkende. Så promotering på nettet og via sosiale medium, har helt klart en effekt.

Dere har vel en visjon om hvordan dere kan utnytte denne facebooksatsingen videre?
– Det har vi så smått sett på, men det kommer jo stadig vekk nye løsninger som kan være aktuelle. Det vi først og fremst har sett på er den såkalte ”Graph search”, som gjør det mulig å søke etter spesifikke målgrupper både innen fagfelt og geografiske områder. Det gjør det for eksempel mulig å gå inn med tilbud til strøm på de som skal etablere seg i et spesielt boligområde, eller det kan være ei gruppe med håndverkere som vi ønsker å nå fram til i et annet ærend. Mulighetene er allerede mange, og det kommer bare til å bli flere. Det er om å gjøre å henge med i utviklingen.

Denne appen og det nye strømproduktet ble lansert mandag morgen. Nå er klokka rundt midt på dagen tirsdag. Hvordan har responsen vært?
– Vi har i løpet av disse få timene fått 19 nye kunder via vår facebookløsning, og med tanke på at markedsføringsmaskineriet og promoteringen ikke er i gang for fullt, så må jeg si meg veldig fornøyd med det.