Europafilm AS

Solid mottakelse av den premiereklare spillefilmen Tomboy

Nyhet  •  03-05-2012 14:58 CEST

En av vårens fineste filmer heter Tomboy. Céline Sciammas andre spillefilm har høstet priser og gode anmeldelser både nasjonalt og internasjonalt. Det utsøkte spillet til de unge skuespillerne, det universelle temaet og den gjennomførte, gode regien gjør Tomboy en perle som man ikke bør gå glipp av. Den har kinopremiere i 4. mai over hele landet.

Tomboy befinner seg i skillet mellom uskyldig barndom og en gryende, røff ungdomstid. En film som også handler om forhold mellom barn, mellom barn og foreldre, og til og med det mer komplekse forholdet mellom ens hjerte og kropp.

Den norske pressen har vist sin begeistring for Tomboy. Lille Zoé Héran, som spiller hovedrollen, trekkes frem for sin nydelige rolletolkning av de aller fleste. Det er et usedvanlig sterkt ensemble av barneskuespillere vi får se på lerretet. - Overraskende gode prestasjoner fra ferske skuepillere, skriver Birger Vestmo i Filmpolitiet, og fortsetter; Celiné Sciamma kan ha hatt utrolig flaks med rollebesetningen, men jeg velger å tro at hun er en svært dyktig regissør. Terje Eidsvåg i Adressa mener også at Sciamma er en filmskaper som snarest er verdt å oppdage. Han gir filmen en femmer. Det samme gir blant annet Aftenposten, Bergens Tidende og Fædrelandsvennen. Einar Guldvåg Stålesen som anmelder film for Kulturnytt og Mørkets opplevelser på NRK P2 mener Tomboy er en film av de sjeldne, som utfordrer alle som ser den. Klassekampens Ellen Engelstad er også begeistret for filmen og gir den hele seks stjerner - av seks mulige.

Tomboy har også gjort stor suksess på festivaler verden over. Den har blant annet vunnet TEDDY-prisen under Filmfestivalen i Berlin. I Norge har den tidligere blitt vist under Tromsø Internasjonale FIlmfestival, Kosmorama og Barnefilmfestivalen i Kristiansand. Filmen er tillatt for alle, men vil antagelig falle best i smak hos ungdom og voksne.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom