Landsorganisasjonen i Norge

Støtte til de streikende lærerne og frisørene

Nyhet   •   jun 11, 2014 11:42 CEST

Uttalelse fra LOs representantskap 10. juni 2014

Støtte til de streikende lærerne og frisøreneTre LO-forbund er i streik i årets hovedoppgjør: Fagforbundet, Skolenes landsforbund (SL) og Musikernes Fellesorganisasjon (MFO).

LOs representantskap har merket seg at frisørene i Fagforbundet godtok Riksmeklerens skisse. Det var arbeidsgiverne som sa nei, og som tvang frisørene ut i streik. LO reagerer også meget skarpt på at NHO Handel og Norske frisør- og velværebedrifter (NFVB) påstår at meklingsmannens skisse gikk ut over frontfagets rammer. Det er ikke riktig.

SL er i streik på grunn av endringene i arbeidstidsbestemmelsene for lærerne – som begrenser arbeidstakers innflytelse over arbeidstiden og overfører mer makt til arbeidsgiverne. Og MFO streiker fordi meklingsforslaget innebærer en reell og uakseptabel forverring av lærernes betingelser i kultur- og musikkskolene.

De tre LO-forbundene kjemper med lovlige midler for medlemmenes lønns- og arbeidsvilkår. LOs representantskap gir dem sin fulle støtte.