Høyskolen Kristiania

Studenter klare for NM

Nyhet   •   jun 28, 2013 10:36 CEST

oyvind-stor

Ungt Entreprenørskap er en ideell, landsomfattende organisasjon som legger til rette for samarbeid mellom skoler og næringsliv for å forberede unge på fremtidens arbeidsliv.

NM for Studentbedrifter arrangeres hvert år i begynnelsen av juni. Her møtes landets beste studentbedrifter for å konkurrere, dele erfaringer og bygge nettverk. Vinneren av NM får representere Norge i JA-YE Europe Enterprise Challenge i begynnelsen av juli.

Videre til NM

Markedshøyskolen har i år etablert studentbedrifter for første gang. Studentene Øyvind og Olav fikk gode tilbakemeldinger. Nå skal ideen bli enda bedre fram mot NM, lover Øyvind.

- Foreleser Kristin Undheim oppfordret oss til å lage en bedrift i faget Entreprenørskap. Mimo SB ble skapt og vi deltok på “pitchekonkurranse” mot 14 andre grupper fra andre skoler. Juryen bestod av personer fra næringslivet som skulle bedømme ideen vår basert på en tre minutters foredrag og en forretningsmodell vi hadde levert. Ungt Entreprenørskap trodde på vår ide, og ønsker at vi, sammen med tre andre studentbedrifter fra Oslo, skal konkurrere i NM i juni.

Festivaltelefon

Etter NM-uttaket ble MiMo SB inspirert til å utvikle ideen i praksis. Nå er Øyvind og Olav i gang med å finne samarbeidspartnere og leverandører av produktet.

- Vi ser for oss å lage en gratis “festivaltelefon” som skaper inntekter for annonsører gjennom mobilmarkedsføring. Ikke ulikt hvordan Oslos bysykler fungerer. Vi erfarte derimot at konseptet var vanskelig å forklare på noen få setninger og er i gang med en fysisk prototyp, forteller Øyvind.

Så langt har studentene fått god hjelp av foreleserne på Markedshøyskolen og kommer til å benytte oss av deres kunnskap og erfaring fram til NM.

- Det er inspirerende å gå på en utdanning som Bachelor i Kreativitet, innovasjon og forretningsutvikling (KIF). Jeg har hatt ideen om denne telefonen i lang tid, og gjennom studiet kan jeg utvikle ideen min ved å bruke den i caseoppgavene vi har.  Da får jeg input fra de ulike fagene og prosessen fram til ferdig produkt blir veldig lærerik, sier Øyvind.

oyvind-stor2

Realiserer gründer-ideer i studiene

Han tror ikke ideen hadde blitt noe av om han ikke hadde fått hjelp og gode råd fra forelesere og medstudenter.

- Hadde jeg ikke studert KIF hadde nok aldri ideen kommet så langt som den nå har gjort. Gjennom KIF-studiene har jeg fått muligheten til å realisere ideene mine.

Blant de som heier på Øyvind og Olavs festivaltelefon er Ungt Entreprenørskap Oslo.

- Fram til NM har studentene fått jobbe i team med en praktisk tilnærming, der de har fått kjenne på utfordringer som må løses for å komme videre. De har lært om hvordan man gjør business i praksis og har fått testet sine egne forretningsidéer i det virkelige markedet. Under NM får de møte andre studenter, jurymedlemmer, aktører i virkemiddelapparatet, gründere og foredragsholdere. Vi heier på Markedshøyskolens studenter i NM, avslutter rådgiver i Ungt Entreprenørskap Oslo, Ellen Sethov.