Norges Blindeforbund

Styremedlem fra Finnmark hedret for redningsdåd

Nyhet   •   feb 04, 2011 12:57 CET

Styremedlem i Norges Blindeforbund Finnmark, Maureen Bjerkan Olsen (Alta), fikk fredag 21.januar tildelt sølvmedalje fra Carnegies Heltefond.

Hennes heltemodige innsats ble belønnet for det som hendte ifjor, på dagen før nasjonaldagen. Maureen var med på å redde tre barn fra drukningsdøden i et drama som utspant seg i vårflommen i Alta.
At hun er svaksynt, epileptiker og har en svekket fot både var, og er, for henne totalt irrelevant. ”Jeg gjorde det jeg måtte. Jeg har noen hemminger, ja, men jeg vil ikke at folk skal tenke annerledes om meg på grunn av det. Og jeg vil heller ikke at folk skal legge ekstra vekt på min innstas den dagen fordi jeg ser dårlig, ” sier Maureen med et smil.
Vi er ikke så rent lite stolte av å ha Maureen i vår portefølje!

Altaposten skriver følgende fredag 21. januar 2011:

Snarrådigheten til disse fantastiske menneskene var forskjellen på liv og død.

– Det var en selvfølge for meg å redde barna, så jeg sliter litt med heltefølelsen. Selvfølgelig er det en stor ære, sier Arne Hauge (46) til Altaposten.
I dag er den tidligere journalisten badevakt i Nordlysbadet, og vet hvor viktig det er med handlekraft og kunnskap om livredding.

Sølv og bronse
I likhet med Maureen Bjerkan Olsen (37) fikk Hauge æresmedalje i sølv fra Carnegies heltefond i dag. I tillegg fikk 15 år gamle Sita bronsemedalje for sin opptreden i det iskalde vannet.
Den prestisjetunge hederen fikk trioen under en seremoni på Alta rådhus i dag. Ordfører Geir-Ove Bakken er svært imponert over redningsaksjonen.
– Den første meldingen fra Lathari tydet på at vi sto overfor en forferdelig tragedie med tapte menneskeliv. Snarrådigheten til disse fantastiske menneskene var forskjellen på liv og død. Historien rører både meg og hele Alta, sier Bakken til Altaposten.

Dramaet i isvannet
Og det kunne raskt ha blitt en tragedie i Transfarelva i vår. I forbindelse med lek og fotografering falt ett av de nepalske barna i elva. Søsteren hoppet raskt etter for å redde gutten, men begge ble dratt utover av strømmen. Det tredje barnet handlet instinktivt, og dermed var det tre barn i den sterke strømmen. Sita Banyia hentet fram alle sine krefter under dramaet i det iskalde vannet. Hun holdt fast i sin kusine og berget sannsynligvis livet hennes.
Til alt hell var altså Arne Hauge med familie og Maureen Bjerkan Olsen ved stranda denne dagen. De prøvde ut et padlebrett som også skulle vise seg å bli avgjørende.
– Brettet er unikt og gjorde det mulig å komme raskt ut til barna, sier Arne i dag.
To av barna var bevisstløse og ville vært sjanseløse uten den raske reaksjonen
– Den raske og heldige redningen til land, etterfulgt av hjerte- og lungebehandling, hindret utvilsomt to barn fra å omkomme, sannsynligvis alle tre, er den klare meldingen fra Carnegies heltefond.

Viktig livredning
Arne Hauge mener det er særdeles viktig å stresse viktigheten av å kunne hjerte- og lungeredning.
– Det er en kunnskap som ble avgjørende da vi ventet på hjelpen fra UNN. Mine søstre Turid og Anna Karin tok også skikkelig tak isituasjonen, noe som er forskjellen på liv og død når minuttene tikker av gårde, sier Hauge.
En klar melding til oss alle om viktigheten av førstehjelp, uansett hvor uhellet måtte inntreffe.
I formiddag var Arne på jobb i Nordlysbadet i Alta, den nye storstua der flere hundre mennesker koser seg i vannet hver dag. Det er særdeles viktig med gode rutiner og kunnskap om livredding.
– Akkurat nå får lærerne kunnskap om hva de skal gjøre. Utrolig viktig, sier Arne.
Han ser tilbake på en tøff opplevelse.
– For meg var det naturlig å hjelpe. Jeg er selvfølgelig takknemlig for hederen og setter stor pris på den, men de fleste ville reagert likedan, mener han.

Altaposten, Rolf Edmund Lund.