Telehjelpen

Telenor øker i bedriftsmarkedet

Nyhet   •   mai 19, 2016 18:22 CEST

Nasjonal Kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har i torsdag presentert tilstanden til det norske ekommarkedet for 2015. Dette er tall og fakta om tilstanden i blant annet norsk mobilbransjen.

Rapporten viser at Telenor gjennom 2015 har befestet sin allerede dominerende posisjon i bedriftsdelen av mobilmarkedet. Ved utgangen av 2014 hadde 58,1% av bedriftskundene sitt mobilabonnement hos Telenor, mens ved utgangen av 2015 var denne andelen økt til 60,2%. Telenor er representert i bedriftsmarkedet med merkevarene Telenor og Dipper.

Phonero har økt sin markedsandel fra 12,4% til 14,2% gjennom 2015.

De store taperne er Telia og Ice. Telia har bare det siste halvåret av 2015 (1.juli til 31.desember) gått fra 17,9% til 15,6% markedsandel. Dette til tross for store investeringer i bygging av nett, samt hundrevis av millioner i markedsføring. Under 10% av kundene til Telia er nå bedriftskunder. Telia-sjef Abraham Foss har tidligere i år uttalt at de ikke er fornøyd med markedsandelen, og det blir spennende å se hva Telia har tenkt å gjøre for å øke andelen.

Det finnes ingen offisielle tall for Ice, men man kan tolke tallene fra Nkom slik at Ice også har tapt betydelige markedsandeler i bedriftsmarkedet gjennom 2015. Til tross for at Ice lanserte mobilabonnement for privatpersoner i midten av 2015 gikk deres totale markedsandel ned fra 2,9% i 2014 til 2,8% i 2015.

Mer enn 8 av 10 telefonsamtaler i bedriftsmarkeder blir i dag gjort i Telenor sitt nett.

Tallene ovenfor gjelder mobiltelefoniabonnement, og inkluderer ikke mobilt bredbånd (med unntak av tallene til Ice). Tar man med mobilt bredbånd og måler etter omsetning i kroner har Telenor en markedsandel på 66,7%, mens Telia har 14,6%.