Kynningsrud AS

Tilläggsorder på fasadväggar till rekordprojekt! Mölndals Galleria får fasader från Kynningsrud.

Nyhet   •   jan 21, 2016 10:53 CET

Det var i augusti 2015 som affären blev offentliggjord att  Kynningsrud Prefab ska leverera betongstommen till Mölndals Galleria, en  order som nästan tangerar hela 110 000 000 kronor. Innan årsskiftet  blev det klart att vi även ska leverera cirka 9 400 kvm fasadväggar till  projektet.

Olika typer av fasadväggar

- Det känns väldigt  glädjande att även få möjligheten att leverera fasadväggarna till ett  av Västsveriges största samhällsbyggnadsprojekt, säger Jon Blomberg,  försäljningschef på Kynningsrud Prefab.
- Storleken på denna  tilläggsorder motsvarar normalt ett större projekt. Det vittnar om hur  stort Mölndals Galleria som projekt egentligen är, berättar han.

Förutom  standardgråa väggar innehåller projektet mönstrad betong och  matrisgjutna väggar. En matrisgjuten vägg innebär att man förbereder  gjutbordet med tex träformar som ska bilda ett mönster eller  figursättning på den färdiga väggen.

Satsar på utveckling av fasadväggar

Inom  fasadsegmentet besitter Kynningsrud Prefab en hög kompetens som vi det  senaste åren strategiskt satsat på att utveckla. Numera kan Kynningsrud  Prefab tillverka de flesta fasadtyper som efterfrågas på marknaden,  bland annat terrazzoslipade, strukturslipade, infärgade i olika färger,  frilagda och tegelfasader.

Här kan du hitta mer information om hur Mölndals Galleria blir när det öppnar 2018.