Europafilm AS

Tomboy, Monsieur Lazhar og SuperClásico på Kosmorama

Nyhet   •   mar 16, 2012 13:30 CET

Gå ikke glipp av Europafilm sine nyeste prisvinnende og kritikerroste titler under årets Kosmorama: Tomboy, Monsieur Lazhar og den danske forviklingskomedien SuperClásico. Noter dere visningstidene. Vi sees!

Tomboy er franske Celine Sciammas gripende fortelling om barn på søken etter hvem de er. Filmen er en følsom, realistisk og til tider komisk film med sterke prestasjoner fra alle involverte. Den befinner seg i skillet mellom uskyldig barndom og gryende, røff ungdomstid. Den skildrer et ungt menneskes utvikling av egen identitet med nerve, sårhet og humor. Filmen ble vist for fulle hus under Tromsø Internasjonale Filmfestival tidligere i år, og fikk TEDDY-prisen for sin fremstilling av LHBT-tematikk under Berlin internasjonale filmfestival. Tomboy vises

Oscar-nominerte Monsieur Lazhar er en forfriskende historie om en manns opplevelse av tap, uskyld og bedrageri. Den canadiske filmen er en varm og lett fortelling om alt vi lærer av hverandre, uavhengig av alder. Bachir Lazhar får en bratt læringskurve når han begynner å vikariere på en skole i Montreal. Han har fått litt av en oppgave når han skal få klassen til å komme over det tragiske tapet av sin tidligere lærer. Under disse omstendighetene er det ingen på skolen som mistenker Lazhar’s vonde fortid eller hans redsel for å bli kastet ut av landet. Monsieur Lazhar er først og fremst en sår og fin film om medmenneskelighet. Lazhar lærer mye fra sine elever, og det gjør vi også.

Den danske Oscar-kandidaten SuperClásico er snart aktuell for norske kinoer. Med latino-passion, vin, fotball, tango og sydlig temperament kombinert med den lune danske humoren gir oss en feel-good film av ypperste sort! Kanskje er det dejligst å være norsk i Danmark, men det er slett ikke verst å være dansk i Argentina heller. Her får man både i pose og sekk. Ole Christian Madsen (Flammen og Citronen) har med SuperClásico laget en av årets morsomste, varmeste og mest rørende komedier.

Se www.kosmorama.no eller følg lenkene til høyre for visningstider.