Tyrkiareiser AS

Tyrkia tar opp kampen i Finnmark

Nyhet   •   jul 03, 2012 15:04 CEST

Vibjørn Madsen

vm@finnmarken.no

Tyrkiareiser kjører flere direkte fly fra Lakselv til Tyrkia i august og sep- tember.

– Vi ønsket å sette opp en rute fra Lakselv for å ha et tilbud fra Finn- mark. Vi tenkte i første rekke på Alta, men flystripen er ikke lang nok til at maskinene kan ta av, ettersom det kreves maksimalt med drivstoff for en så lang flyging, forteller dag- lig leder i Tyrkiareiser, Anne Grethe Haugen til Finnmark Næringsliv.

Lakselv perfekt

– Da vi først begynte å se på Lakselv, så vi fort at det var her vi burde være, ettersom det ligger så sentralt i Finn- mark og mange byer og steder har re- lativt kort avstand til flyplassen.

Vi har satt opp en kort serie på høs- ten i år, men håper å kunne ha av- ganger både vår og høst til neste år. Det er fremdeles plasser igjen, men jeg håper virkelig at disse blir fylt opp, slik at vi kan forsvare å sette opp et større program i 2013, sier Anne Grethe Haugen.

Daglig leder i Porsanger Reiseby- rå, Arve Hansen, håper også at Tyr- kiareiser skal lykkes. Charteropera- tørene selger vanligvis sine reise via egne kontor eller nettet, men Tyrkia- reiser har inngått en salgsavtale med Porsanger Reisebyrå.

– De så vel at de trengte lokal hjelp, sier Hansen.

Selger fortsatt fly

Porsanger Reisebyrå lever uavhengig av de store kjedene. Byrået er ett av få frittstående reisebyråer i Finnmark.

Ikke alle er like begeistret for å be- stille billetter og hotell på nettet. Be- stilling av fly og overnatting er derfor fortsatt en viktig del av oppdragene som kommer inn.

– Her i Lakselv er direkteflyene til Bulgaria populære, men ellers har vi ikke noen oversikt over hvor folk rei- ser på charter. Hos oss går det mye på storbyferie, turer til spa i Tallinn og utflukter til Saariselkä sør for Iva- lo, forteller Arve Hansen.