Håkenstuen Drift AS

Ulvungen Lora skal beskytte saueflokken fra rovdyr på fjellet

Nyhet   •   apr 01, 2019 11:51 CEST

Barnas Gård Hunderfossen setter Norge på kartet, og snur ulvedebatten på hodet i sitt nye forskningsprosjekt. En to dager gammel ulvunge har blitt satt inn i saueflokken på gården, i håp om at den skal verne om sin nye familie når farer truer på utmarksbeite til høsten.

Den omplasserte ulven kom til gården for knapt seks uker siden, men har allerede funnet sin plass i den nye flokken. Dette er et eksperiment og et sjansespill som ingen har prøvd før oss, men foreløpig er alle venner og vell forlikte kan avdelingsleder og dyrepasser Ida Digernes fortelle.

Dyrepasserne har våket over dyrene dag og natt de siste ukene for å se om ulven viser tegn til å bli aggressiv, eller angripe sine nye venner. Det har ikke vært tegn til noe enda, men ting kan jo endre seg. Dyrepasserne har ikke tenkt til å slippe ulven ut av synes før sommersesongen er over i august, da slippes dyrene på fjellet og ulven som har fått navnet Lora skal få bevise om hun duger som gjeterulv.

Prosjektet startet for snart fire år siden da to ulver i Sverige ble tatt fra moren direkte etter fødsel. Ulvene vokste opp hver for seg i isolerte omgivelser, uten samspill med andre dyr. Ulvene viste totalt mangel på instinkter da de ble gjenforent med andre ulver etter halvannet år. Teorien om at ulver er svært tilpasningsdyktige og ufarlige ved riktig trening og oppdragelse viste seg å være riktig.

Nå tas forskningen til et nytt nivå, og ungen til den ene av de svenske ulvene får vokse opp under svært tett oppfølging i saueflokken på Lillehammer. Besøksgården meldte seg på forskningsprosjektet etter et besøk hos de svenske ulvene i fjor vår. Håpet er at det voldsomme mangfoldet av dyr og mennesker på gården skal bidra til tilhørighet og få frem flokkinstingtene på en positiv måte hos ulven.

På gårdens instagramkonto deler gården daglige oppdateringer om hvordan det går med den lille ulvungen, og det har kommet mange henvendelser fra dyrepassere verden over som ønsker å bidra i prosjektet. Nå i starten er det viktig at Lora får tillit til den faste staben på gården, men om noen uker trappes bemanningen opp for å ruste Lora til folkemengdene som kommer på besøk i løpet av sommeren.

15.juni åpner gården for sommergjestene, da vil den kritiske tilvenningsperioden være over, og forhåpentlig vis kan Barnas Gård Hunderfossen vise frem verdens første gjeterulv til gjestene som kommer på besøk. Nærmere kommer man ikke en ulv i fåreklær ler avdelingsleder Digernes.

Navnet Lora symboliserer ære og seier på latin, det er store forventninger til hvordan denne ulven skal bane vei for domestiseringen av sine likesinnede som nyttedyr for bønder i fremtiden. Vi håper på det beste, men er også forberedt på det verst tenkelige utfallet forteller Digernes. Vi har bedøvelsespiler med oss, og har trent på å handle raskt dersom situasjoner skulle oppstå. Da bærer det i så fall rett tilbake til Sverige til isolerte omgivelser igjen. Vinn eller forsvinn, bokstavelig talt.