Adecco Norge AS

Veien videre

Nyhet   •   nov 17, 2016 14:09 CET

Kombinasjonen Pøbelprosjektet og Adecco ble nøkkelen ut av NAV for Vilde (20)

I utgangspunktet høres ikke Vilde Benjaminsen (20) ut som en «typisk» NAV-historie:

– Jeg har alltid jobbet, siden jeg var 13 år, sier Vilde.

– Jeg har solgt aviser, jobbet i skolen, på cafe – forskjellige steder, men jeg har alltid hatt en jobb – det har vært viktig for meg.

For ett år siden endret det seg plutselig.

– Jeg møtte veggen og ble sykmeldt. Jeg gikk i behandling i ett år før jeg ble frisk. Det var ikke lett. Når man går på NAV mister man ikke bare nettverket på jobb, man har dårlig råd og kan heller ikke være med på så mye sosialt ellers.

Hun var bestemt på at hun skulle tilbake i jobb så snart som mulig, men det var utfordrende.

– Det vanskeligste var å sette i gang. Bare ting som å skrive søknad og CV var ikke noe jeg hadde mye erfaring med. Og hva skulle jeg gjøre hvis jeg kom på intervju?

I tillegg hadde Vilde et såkalt «hull» i CV-en det siste året. NAV foreslo Pøbelprosjektets oppfølgingsprogram, og Vilde bestemte seg for å gi det en sjanse. Det viste seg å være et helt riktig valg. På Romerike er Naviga Oppfølging underleverandør til Pøbelprosjektet. Naviga Oppfølging er en del av Adecco Norge, og leverer tjenester til NAV flere steder i landet.

– Veilederne tok meg imot med åpne armer, og det gjorde også alle de andre på kurset. De sto bak ryggen min og pusha meg på en veldig positiv måte, sier hun.

– Det viktigste de lærer bort er at uansett hva man har gjort, og hvilken bagasje man har, så finnes det et sted for deg. Det finnes en arbeidsplass der du kan gjøre nytte for deg.

Vilde satte seg et mål: I løpet av oktober skulle hun ha jobb.

I september kom konsulent Stian Isetorp fra Adecco på Lillestrøm innom for å snakke for kursdeltakerne. Og Vilde grep muligheten med begge hender.

– Jeg tok initiativ til å prate med ham, stilte spørsmål, og fulgte opp på telefon i etterkant.

Stian husket Vilde godt.

– Forsamlingen var 30 mennesker, og Vilde var mest entusiastisk. Hun var veldig på, stilte masse spørsmål og skapte tillit med én gang.

Engasjementet hennes ga uttelling: To dager senere presenterte Stian henne til et oppdrag hos Bertel O Steen.

Det var i første omgang et kortvarig oppdrag, med halvannen times reisevei hver vei med buss, men for Vilde var ikke det noe tema.

– Jeg ville ha jobb, og var så glad for muligheten. Jobb gir meg mulighet til å få rutiner i hverdagen og kontroll på økonomien min, uten å måtte lene meg på NAV. Ikke minst gir det meg muligheten til å bygge en fin CV, få et nettverk og referanser. Ikke minst er jobb viktig for selvtilliten – å få komplimenter for jobben jeg gjør. De har tatt meg imot med åpne armer hos Bertel O Steen, og det er jeg så takknemlig for.

Og komplimenter har det blitt flere av: Stian kan fortelle at Bertel O Steen er kjempefornøyd med Vilde og har forlenget oppdraget.

Vilde selv trekker fram både Pøbelprosjektet og Adecco som avgjørende for at hun kom seg tilbake i jobb.

– Bemanningsbyrå er fantastisk – de gir deg muligheter – hvem kan ønske seg mer! Jeg har anbefalt Adecco til mange jeg kjenner.

Hun er ikke i tvil om hvilket råd hun ville gitt til andre unge som sliter med å komme seg inn i arbeidslivet:

– Søk hjelp! Du må prøve ditt beste, en jobb vil ikke falle i fanget ditt, men det er ikke umulig å skaffe seg en. Selv om du har hull i CV-en, selv om du har bagasje, det finnes et sted for deg.