Forum for offentlige anskaffelser

Veikontrakter for fire milliarder på en uke

Nyhet   •   des 20, 2013 21:55 CET

Milliardene flagrer hos Statens vegvesen om dagen. Store veikontrakter tildeles entreprenører og nye står for tur. Bare i løpet av en uke før jul var kontrakter for til sammen nær fire milliarder kroner på dagsordenen i veietaten: Ny strekning av E6 i Gudbrandsdalen og tilknytningstunnel i Rogaland til Ryfast-prosjektet. I sistnevnte prosjekt inngår forresten det som skal bli verdens lengste undersjøiske vegtunnel.
En snau uke etter at Statens vegvesen tildelte en milliardkontrakt på bygging av E6 Vinstra –Sjoa – nær 1,76 milliarder, foregikk tilbudsåpningen for Eiganestunnelen i Rogaland. To bud var kommet inn: Arbeidsfellesskapet Bilfinger Construction/Stangeland Maskin AS hadde det laveste tilbudet med 2,02 milliarder kroner, og Skanska Norge AS, med 2,15 milliarder kroner. Implenia/K.A. Aurstad fikk E6-kontrakten.

Det er litt færre tilbydere til Eiganestunnelen enn hva Statens vegvesen ideelt sett ønsket seg, og prisene ligger også i overkant av det de hadde ventet seg. Da det var tilbudskonferanse tidligere i år, møtte representanter for 12 entreprenørselskaper. Nå skal tilbudene kontrollregnes, før det blir bestemt hvem som får kontrakten.

Tunnel under Stavanger

Entreprenøren som får jobben, skal blant annet bygge 3,7 kilometer tunnel med to løp under Stavanger. Prosjektet består av fem kilometer med ny firefeltsvei, der 3,7 kilometer er Eiganestunnelen. Anlegget blir bygget for å bedre avviklingen av trafikken på E39, for å redusere tallet på ulykker, avlaste dagens lokalveier og bedre miljøet.

Selskapet som får kontrakten, har en omfattende jobb foran seg. I tillegg til bygging av selve Eiganestunnelen får entreprenøren blant annet også oppgaven med å bygge nærmere en kilometer av Hundvågtunnelen. Denne tunnelen er en del av Ryfast-prosjektet. Hundvågtunnelen er i alt en 5,7 kilometer undersjøisk tunnel under Byfjorden mellom Hundvåg og Stavanger. Eiganestunnelen skal forbinde Rv13 med E39.

Les mer... http://foa.no/blog/files/a9065051e03167c939c339087a062e04-480.html#.UrSuc3lNNbw