UMS AS

Vellykket SMS-varsling under Gladmat-festivalen i Stavanger

Nyhet   •   aug 03, 2015 11:16 CEST

Under Gladmat-festivalen 23.juli testet Stavanger kommune SMS-varslingssystemet fra UMS. Meldingen nådde fram til hele 93 prosent av mobiltelefonene som befant seg i det bestemte varslingsområdet, det vil si 39.000 av 42.000 meldinger.

Illustrasjonsfoto, Stavanger: Creative Commons CC BY-SA 3.0

Før "Gladmaten" skrev NRK Rogaland om at SMS-varslingssystemet fra UMS skulle testes ut under festivalen. Hugo Kind, beredskapsrådgiver i Stavanger kommune, er positiv til systemet som raskt lar kommunen varsle store menneskemengder ved kritiske situasjoner. "Å varsle via SMS vil kunne være effektivt når mange mennesker innenfor et bestemt område må få samme budskap raskt", forklarte Kind til NRK.

Den første konklusjonen fra testvarslingen tilsa at bare 66 prosent av meldingene hadde kommet fram, noe som senere viste seg å være feil. De nye korrekte tallene som viste hele 93 prosent var hyggeligere lesning for Kind. "Vi hadde forventet at mer enn 90 prosent kom frem, og nå når det gjorde det er vi veldig fornøyde", sa beredskapsrådgiveren til NRK Rogaland.

Se hvordan folk i Stavanger sentrum reagerte på å få SMS – NRK Rogaland

Teststatistikk:

88 nasjonaliteter i området.
Totalt 42 221 mobiler, hvorav 35 798 norske og 6423 utenlandske.

Ca. 28 000 meldinger levert etter 3 minutter (66%)
Ca. 36 000 etter 10 minutter (85%)
Totalt ble 39 388 meldinger levert 93,3%)