Friluftslivets år 2015

Vi erstatter lediggang med lek!

Nyhet   •   mai 08, 2014 17:00 CEST

Kurland skole i Sarpsborg Kommune holder sine 485 elever aktive i skoletiden, og et bedre sosialt miljø er et av resultatene. Nå deler Kurland skole sin suksessoppskrift på aktivitet og trivsel med resten av landet, på «Den alternative helsekonferansen.»

8 mai går «Den alternative helsekonferansen» av stabelen, med fokus på løsninger og forebygging ved fysisk aktivitet. «Hvordan får vi folk mer aktive», er spørsmålet som stilles her. En av dem som har svaret, er Anne-Grethe Kirkerød, assistent og Trivselslederansvarlig på Kurland Skole.

- Kurland skole er med på et program som heter «Trivselsprogrammet».  Vi startet med programmet i 2011, som går ut på at utvalgte Trivselsledere er med på å tilrettelegge for økt og mer variert lek og aktivitet i storefriminuttene, forteller Anne-Grethe.

Anne-Grethe understreker at Trivselsprogrammet ikke er et anti-mobbe program, men et trivsel og aktivitetsprogram for elever. Likevel er det åpenbart at elevene på Kurland skole får langt flere positive effekter enn «bare» bedre helse.

- I våre friminutter er det mye å gjøre, man har med andre ord ikke tid til å kjede seg og drive med mobbing. Lediggang er som kjent roten til mye ondt, og her erstatter vi lediggang med lek. Vi legger til rette for elever skal kunne bygge gode vennskapsrelasjoner, redusere konflikter, og fremme verdier som inkludering, vennlighet og respekt, sier Anne- Grethe.

Oppfordrer flere skoler til å være med!

Det er elevene selv som styrer aktiviteten i friminuttene. Gjennom Trivselslederordningen blir 52 elever fra 4 til 7 trinn nominert til nye Trivselsledere hvert halvår. Det er disse som har ansvar for å skape trivsel og aktivitet i friminuttene. Anne-Grethe har jobbet med Trivselslederordningen i to år, og forteller at det er herlig å jobbe med elever som gjør en innsats for andre elever.

- Jeg tror det betyr veldig mye for skolen, og for elevene. Det er bra å få være aktiv og å få prøve ut nye ting. Her på skolen fylles friminuttene av alt fra bordtennisturneringer, strikkhopping, fotball, stylter, hinderløyper, dans, kasting på boks og pil og bue. Vi på Kurland skole har også utendørs-sjakk og vurderer nå en sjakk-turnering.

Kurland skole er så heldige å få disponere både kunstgressbane og fotballløkke i tillegg til sin egen skolegård. Likevel er ikke de store boltreplassene avgjørende for økt trivsel og aktivitet.

- Det er elevene som sørger for økt aktivitet og trivsel selv, slik at både yngre og eldre elever leker sammen. Elevene bygger vennskapsrelasjoner på alle kanter, og leken fremmer verdier som vennlighet og respekt. Jeg oppfordrer flere skoler til å være med på trivselslederprogrammet. Hvis barn leker ute i friminuttene, blir slitne, har smilt og ledd – så blir de også mer klar for faget som kommer etterpå, avslutter hun.

Fakta om Anne-Grethe Kirkerød
Har jobbet med Trivselslederprogrammet i 2 år
Har svart belte i karate og driver en karateklubb der hun trener barn, ungdom og voksne.
Har spilt elitefotball 2 divisjon i Norge og Sverige

Fakta om trivselsprogrammet:
Med Trivselsprogrammet legger mobbefrie trivselsledere fra 4.-10. trinn til rette for økt aktivitet i storefriminuttene. Per våren 2014 benytter 1000 skoler i Norge, Sverige, Danmark og Island Trivselsprogrammet. Det er representert i alle landets fylker og i mer enn 160 kommuner (Norge). 180 av medlemsskolene er kombinert- eller ungdomsskoler.

Trivselsprogrammets mål er å:

● fremme økt og mer variert lek/aktivitet i storefriminuttene

● legge til rette for at elever skal kunne bygge gode vennskapsrelasjoner

● redusere konflikter blant elever

● fremme verdier som inkludering, vennlighet og respekt

Kilde: