Viking Redningstjeneste AS

Viking patruljerer for en tryggere hovedstad

Nyhet   •   nov 15, 2011 10:03 CET

Natt til lørdag og natt til søndag var Viking på jobb for en tryggere hovedstad. Sammen med blant annet Rusken, politiet, brannvesenet, legevakten og Natteravnene var Viking en del av byens gatebilde på nattestid i helgen som var. Fabian Stang, ordfører i Oslo, takket patruljen for oppmøtet og engasjementet, og ønsket aktørene lykke til i en pressekonferanse fredag.

Med daglig leder for Viking Detalj, Jon Andresen, i spissen deltok Viking på det som skulle bli en tryggere helg i hovedstaden. Viking stilte med 8 mann totalt, fordelt på 8 patruljebiler både natt til lørdag og natt til søndag. ”Vi satser på å være på jobb for en tryggere hovedstad hver helg fram mot jul”, sier Anders Bjørnebye, driftsleder i Viking Detalj.

Viking var stasjonert på Rådhusplassen, på Stortorvet og på Tinghuset. I tillegg til å ha to biler stasjonert på hvert holdepunkt hadde Viking også en patruljerende kommandobil i Oslo sentrum gjennom natten fra kl. 22:00 til 05:00.

”Vi fikk masse positive tilbakemeldinger både fra publikum, politiet og vektere. Vårt hovedmål med deltagelsen er å være tilstede i de betente områdene”, forteller Anders.

Politiet har en parole på sentrum politistasjon hver fredag og lørdag kl. 22:00. Her får alle etatene og andre aktører som skal patruljere og gjøre hovedstaden tryggere informasjon om nattens gjøremål, hva man skal se etter og hvor man skal stå eller patruljere.

”På jobb for en trygg hovedstad ønsker vi å få med flere og flere hver helg, ikke bare Vikinger men også privatpersoner og natteravner”, avslutter Anders.