Eurosport Norge

Wenger, Berthold, Dacourt, James og Barton i Eurosports VM-panel

Nyhet   •   mai 28, 2014 17:58 CEST

Paris, 28. mai 2014 Eurosport stiller med VM-studio på den ikoniske stranden Copacabana, med fem daglige sendinger, et lag av kjente eksperter i høyeste klasse og et team som er til stede og rapporterer rett fra hjertet av Brasil.

Eurosports internasjonale all-star-lag består av Arsenals berømte manager Arsène Wenger, VM-vinneren fra 1990 Thomas Berthold, mannen som voktet buret for England i VM 2010 David James, tidligere Inter-, Leeds- og Frankrike-profil Olivier Dacourt og ikke minst den svært frittalende Queens Park Rangers-profilen Joey Barton.

Wenger har delt sine meninger og kommentarer med Eurosports seere siden VM i 2010. “Le Professeur” regnes som en av fotballens fremste analytikere.

– Vår Bundesliga-dekning gir meg innsikt i de tyske-, og noen av de beste internasjonale spillerne. Jeg har også fulgt Serie A tett, etter at jeg tilbrakte fire år der som spiller. Jeg vet hva som trengs for å vinne et VM, og dessverre hvordan det er å tape en finale. Jeg gleder meg stort til å dele dette med Eurosports seere, sier Thomas Berthold. Tyskeren kom til Eurosport i forbindelse med fotball-EM 2012 og har siden 2012-sesongen vært med på å dekke Bundesliga.

– Jeg gleder meg til å dekke VM i Brasil, på «Copacabana Live». VM blir fascinerende, og vi skal holde fansen oppdatert med det aller siste av nyheter. Det blir utrolig moro å besøke Brasil for første gang og dele dette med våre seere, sier den tidligere England-keeperen David James.

– Det blir veldig gøy å jobbe med Eurosport fra Brasil! Det er ingenting som er bedre enn å se verdens beste spillere møtes ansikt til ansikt i en så stor turnering. Og en ting er sikkert: Det blir overraskelser her også. Dere seerne kan også forvente at jeg er meg selv. Jeg skal ikke sitte på gjerdet og holde igjen kommentarer. Jeg har aldri forstått meningen med eksperter som ikke gir en ærlig innsikt fra en spillers perspektiv, så det er dette jeg skal gi. Eurosport har lovet å lage et unikt ekspertpanel til VM, og forhåpentligvis kan jeg balansere gode analyser med vittighet og skarpe kommentarer, sier Joey Barton.

Den daglige dekningen hos Eurosport, som går fra tidlig morgen til sen kveld og bringer både ”breaking news” og synspunkter fra våre eksperter, består av:

“BRAZILMANIA” 08:30

Det starter med “Brazilmania”, et 15 minutters program med tilbakeblikk på dagen som var, og på det som ligger foran oss. Våre eksperter tar for seg kampene som har blitt spilt med kommentarer og analyse, og en “Topp & Flopp”-del basert på statistikk fra Opta. Så rettes blikket mot dagens kamper og vi får siste rapport fra våre journalister som er på plass i Brasil.

“BOM DIA RIO” 14:30 og 17:30

Fotball-dekningen fortsetter med “Bom Dia Rio”, en 10 minutters nyhetsoppdatering direkte fra Eurosport sitt studio on-site, 14:30 og 17:30. Det er morgen i Brasil og “Bom Dia Rio” betyr ”God Morgen Rio” på portugisisk. Her ser vi på dagen som venter, presentert av Eurosport sin lokale, brasilianske journalist Carolina de Moraes. “Bom Dia Rio” bringer inntrykkene fra Brasil, en titt på den lokale pressen, dagens snakkiser og fokus videre mot dagens første kamp 18:00. “Bom Dia Rio” byr i tillegg på reportasjer om hvordan innbyggerne i Brasil leverer og puster for sitt VM på hjemmebane.

“COPACABANA LIVE” 20:30 og 23:30

Når kvelden kommer sender Eurosport “Copacabana Live”, 30 minutter direkte satt til 20:30 og 23:30 (21:30 og 00:00 fra 23. juni), presentert av Ashley House fra studioet på Copacabana. I de to sendingene vil Thomas Berthold, David James, Arsène Wenger, Joey Barton og Olivier Dacourt bidra med sin ekspertise og se frem mot avspark 21:00 og 00:00, samt et blikk på det som foregikk 18:00 og 21:00. Siste oppdateringer før avspark får du fra Eurosport sine journalister, direkte fra stadion. Seerne vil også bli varslet for hvert mål som scores med live grafikk.

Et eksklusivt samarbeid mellom Eurosport og Opta vil peke ut en MVP (most valuable player) fra hver kamp, samt en MVP etter gruppespillet. Spilleren velges ut fra statistiske kriterier satt av Eurosport. Vil ekspertene i studio være enige med Opta sitt valg? Svaret får du i “Copacabana Live”.

Copacabana Live” og “Bom Dia Rio” tar også for seg to spesialinnslag for å gi en ekstra smak av Brasil.

- Real Pele. En daglig del som tar for seg hvordan legenden opplever VM på hjemmebane, 44 år etter at han var med på å sikre tittelen i 1970. Vi får også hans reaksjoner før og etter kampene.

- Inside Selecao: Eksklusivt behind-the-scenes med det brasilianske laget, fra treningene til garderoben.

For å virkelig gå i dybden lanserer Eurosport.com tre nye nettsider:

Data World Cup”, en nyskapning innen data og visualisering som tar i bruk en utrolig database med statistikk for å sammenligne lag, analysere spillere og gjøre spådommer; tilgjengelig på dataworldcup.eurosport.com

Best 11, hvor du kan lage din perfekte VM-tropp og dele den på sosiale medier; tilgjengelig på best11.eurosport.com fra 28. mai

Work Cup”, det første tippespillet hvor du kan konkurrere mann mot mann på jobben, og utfordre andre selskaper; tilgjengelig på workcup.eurosport.com fra 4. juni.