Penger til Knerten i statsbudsjettet

Penger til Knerten i statsbudsjettet

Mens den nye filmen om Knerten gir oss den gode julestemningen på kino over hele landet, ble det ved fremleggelsen av revidert statsbudsjett torsdag, klart at Lyngdal kommune nå får sitt Anne-Cath. Vestly museum.

Barnas Anne-Cath. Vestly museum blir en del av et større Knertenland. Målet er å starte byggingen av museet i 2018, og åpne dørene i 2020, på 100 årsjubileumet for Anne Cath. Vestlys fødsel.

-Dette er svært hyggelige nyheter for realiseringen av Knertenland som forhåpentligvis vil glede barn i alle aldre. Vi har ønsket å aktualisere min mors forfatterskap å introdusere hennes karakterer for nye generasjoner. Vi har lykkes godt med dette gjennom filmer, som "Ekspedisjon Knerten" som lager julestemning på kino i disse dager, og nå med støtte til et Anne-Cath. Vestly museum vil vi fortsette introdusere forfatterskapet til nye generasjoner, sier Jo Vestly.

Det er brødrene Gaute og Stig Ubostad som sammen med Vestly-familien og Paradox Rettigheter AS har tatt initiativ til å bygge Anne Cath. Vestly Museum på Sørlandet. Ubostad-brødrene er blant annet kjent for å stå bak byggingen av verdens største undervannsrestaurant på Lindesnes.

- Dette er helt fantastisk, utbryter initiativtaker Gaute Ubostad, for tiden på
utenlandsferie. Det betyr at det nye museet nå langt på vei er fullfinansiert. Dette blir et stort, regionalt løft med Vest-Agder fylkeskommune, Lyngdal- og nabokommunene i spissen, jubler Ubostad.

Lyngdal kommune vil selv investere 15 millioner kroner i prosjektet, mens nabokommunene Kvinesdal og Farsund tidligere har vedtatt å bidra med fem millioner hver. Det samme har Vest-Agder fylkeskommune. Med ytterligere 10 millioner kroner fra Kulturdepartementet nærmer man seg målet på 50 millioner kroner, som vil gjøre Anne Cath. Vestly Museum en realitet.

Nordisk Film Distribusjon har stått bak brorparten av de siste årenes store norske publikumssuksesser, bl.a. Kon- Tiki, Max Manus, Hodejegerne, Solan og Ludvig – Jul i Flåklypa,Bølgen og Kongens nei, ved siden av nordiske og internasjonale block­bustere som Millennium-trilogien og Twilight- og The Hunger Games-seriene.