Se den første traileren fra «Mordene i Kongo»

Se den første traileren fra «Mordene i Kongo»

Endelig kan vi vise første smakebit fra «Mordene i Kongo», filmen om den såkalte «Kongo-saken» som har preget nyhetsbildet i Norge de siste årene.

12. oktober 2018 vil kinofilmen basert på de faktiske hendelsene ha premiere på kino i hele landet.

Teaser-trailer kan lastes ned her: https://media.filmweb.no/

- Etter mange års arbeide med en av de største og mest omdiskuterte sakene i nyere norsk historie, er det befriende å endelig kunne presentere en ørliten smakebit på filmen som kommer til høsten, sier produsent Christian Frederik Martin i Friland Produksjon.

Våren 2009 krysser de to nordmennene Joshua French og Tjostolv Moland grensen til Øst-Kongo. Få dager seinere spres nyheten om at deres innleide sjåfør er funnet drept. Etter flere netter på flukt i den mektige kongolesiske jungelen, pågripes de to og dømmes til døden.

Når Tjostolv Moland etter fire lange år i fengsel blir funnet død på cella, mistenkes Joshua French for drapet på sin beste venn. I møte med den nedbrutte Joshua French tar filmen oss med på en reise tilbake til en gåte som har vært gjenstand for alle slags spekulasjoner. Kjent som 'Kongosaken' utvikler de skjebnesvangre hendelsene i Kongos jungel seg til en politisk og diplomatisk betent symbolsak som lenge synes uløselig.

To av våre mest kjente skuespillere, Aksel Hennie sette (Max Manus, Hodejegerne, Pioneer, The Martian) og Tobias Santelmann (Kon-Tiki, Hercules, Grenseland, Øyenvitne), spiller rollene som henholdsvis Joshua French og Tjostolv Moland.

Bak Kamera

Regi er ved Marius Holst, som debuterte i 1994 med spillefilmen Ti kniver i hjertet som hadde internasjonal premiere under filmfestivalen i Berlin. Etter det kom Øyenstikker i 2001 og Blodsbånd i 2007. Marius Holsts siste film, Kongen av Bastøy, hadde premiere 2010 og ble sett av mer enn 280.000 på kino i Norge.

Manus er ved Nikolaj Frobenius som er utdannet ved filmlinjen på The London Institute og har skrevet flere filmmanus, blant annet thrilleren Insomnia, som senere ble nyinnspilt i Hollywood. Han skrev også manuset til filmen Sønner av Norge, som bygger på hans egen roman Teori og praksis.

Christian Fredrik Martin og Asle Vatn fra Friland fra produksjonsselskapet Friland, står for produksjonen. Friland har produsert åtte spillefilmer for kinodistribusjon. Kjente titler som Hodejegerne, Pioner, Sønner av Norge, Upperdog, URO, og Vinterkyss har alle vært både kunstneriske og økonomiske suksesser. Hodejegerne var en stor internasjonal suksess som ble solgt til over 100 land, og er sett av 560.000 på kino i Norge. Hodejegerne ble også nominert til en rekke prestisjetunge priser (bla BATFTA og EFA) og vant en rekke priser på internasjonale festivaler. Hodejegerne var avgjørende for Morten Tyldums videre karriere som regissør i Hollywood, som endte med 8 Oscarnominasjoner på Imitation game.

Tittel: Mordene i Kongo
Regi: Marius Holst