Frogn kommune velger BREEAM

Nyhet   •   feb 01, 2017 11:23 CET

Drøbaksbadet er et av flere bygg i Frogn kommune som skal BREEAM-sertifiseres. Illustrasjon: White arkitekter AS

Frogn har besluttet at alle nye byggeprosjekter skal sertifiseres etter BREEAM-NOR. Det er prosjektleder Bjørn Nordvik glad for.

– Det er viktig at vi viser miljøengasjement i handling og ikke bare snakker om det. Og hvis kommunen ikke går foran, hvem skal da gjøre det?

Bjørn Nordvik har ansvaret for utbyggingsprosjektene i Frogn kommune og styrer for tiden flere store prosjekter som skal BREEAM-NOR-sertifiseres. Han beskriver BREEAM-NOR som en viktig kilde til fornyelse og vitalisering.
– Det er ikke til å komme fra at byggebransjen er en litt traust bransje, drevet av godt voksne menn, sier Nordvik med et smil. – Da vi startet med BREEAM-NOR for tre år siden, var det påtakelig at vi møtte en masse velutdannede, yngre folk, fulle av pågangsmot, kompetanse og entusiasme – og nesten uten unntak kvinner, sier Nordvik.
– BREEAM-NOR-metodikken har skapt energi i prosjektene våre, slår han fast.

Ullerud helsebygg skal stå ferdig i februar 2017 og skal sertifiseres etter BREEAM-NOR Very Good. 108 sykehjemsplasser, sentralkjøkken, treningssenter og lærings- og mestringssenter skal få plass i det 12 000 kvadratmeter store bygget, som skal oppføres i massivtre. Det er det største byggeprosjektet i Frogn kommunes historie.

– Dette blir det første helsebygget i Norge som bygges i massivtre, og det er vi ganske stolte av, sier Bjørn Nordvik. Og det er ikke så merkelig: Overfor nettstedet Byggindustrien har professor i arkitektur Marius Nygaard ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo karakterisert bygget som et gjennombrudd i bruken av massivtre i helsebygg i Norge.

Satsingen på BREEM

Satsingen på BREEAM og massivtre stanser imidlertid ikke der. Også Råkeløkka, et kombinert bolig- og næringsprosjekt i Drøbak sentrum, skal bygges i massivtre og sertifiseres som BREEAM Very Good. Nye Drøbaksbadet og Belsjø terrasse ligger på tegnebrettet og skal BREEAM-sertifiseres.

– Vi er ikke sikre på om Drøbaksbadet er det første badeanlegget som skal sertifiseres, men det er i alle fall det første i Norge, sier Nordvik. Han ser på BREEAM-klassifisering som sunn fornuft satt i system.

– Med BREEAM må vi ta konkret stilling til en rekke miljøfaktorer på et tidlig stadium i planleggingsprosessen. Det skaper oversikt og fungerer som et viktig verktøy både i planlegging og utføring, sier han. Analysene gjennomføres av innleide BREEAM AP-er og danner grunnlaget for kravspesifikasjon til entreprenører.
– På den måten sikrer vi at alle relevante krav blir spesifisert, og vi unngår overraskelser underveis. BREEAM-NOR gir et bedre helhetsperspektiv. Det er et hjelpemiddel til å få tenkt på alt, fastslår Nordvik.

Nordvik tror merkostnaden ved å benytte BREEAM er minimal.
– Vi har ikke regnet nøyaktig på det. På den ene siden er ikke rådgivningen gratis, men samtidig får vi bygg av høy kvalitet og gode prosesser. Når det er sagt, er det klassifiseringen Very Good som vi mener er riktig for oss i Frogn kommune. Excellent og Outstanding er vanskeligere å oppnå og selvsagt også mer kostbart. Vi har landet på Very Good som en god løsning for å sikre bærekraft i byggene våre.